online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diėtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - waterpercentage
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

waterpercentage

13-03-2006

Hallo allemaal, Ik heb een vraag voor jullie als experts!

Ik ben sinds januari aan het afvallen en heb inmiddels 6,x kg gehad (ik moet er nog minimaal 6). Nu heb ik een weegschaal die een vetpercentage, spierpercentage en waterpercentage berekend.

Vet gaat omlaag en spier gaat omhoog... so far so good... maar mijn waterpercentage verbetert eigenlijk niet.... weten jullie hoe ik dat zou kunnen verbeteren (alleen veel drinken doet de truck blijkbaar niet, want ik drink me scheel aan thee.....)

10-03-2010
15:27:07
Reactie van mariėtte:

Ik ben ook aan het afvallen en heb zo'n zelfde weegschaal. Het vreemde is dat mijn vochtpercentage steeds lager wordt terwijl ik heel veel water drink. Is gewoon water slecht? Ik heb ook last van een droge huid en droge lippen. Ik vroeg mij af of er een middel is dat uitdroging verhelpt en je vochtbalans omhoog brengt

24-08-2009
12:54:47
Reactie van theeye:

Buiten een algemeen gevoel van welbevinden is het niet belangrijk om iets aan je waterpercentage te doen. Zonder droge huid en dorst, lekker zo laten. De vet- en waterpercentage metingen op de weegschaal zijn wel nuttig om een verandering waar te nemen en dan vooral in combinatie met sporten. De weegschaal meet, door middel van een klein stroompje, dat door de benen via het onderlichaam gaat, welke waarden dat zijn. Deze waarden zijn niet erg zuiver als absolute waarden maar als je steeds dezelfde weegschaal gebruikt zijn ze in jou geval wel afdoende.
Het is daarom een goede indicatie van de verandering die in je lichaam optreed. Als je alleen maar aan het lijnen bent zie je dus een vermindering van het vetpercentage gedurende je honger periode. Als je daarbij ook nog sport zie je, als je dat een beetje goed aanpakt, tijdens die periode ook nog een vermeerdering van het waterpercentage. De achterliggende gedachte is hierbij dat spierweefsel meer water bevat. Met het groeien van de spieren groeit dus ook het waterpercentage in je lichaam. Het is belangrijk om je nieuwsgierigheid te bedwingen en niet te vaak op de weegschaal te gaan staan. Het menselijk gewicht is aan zoveel schommelingen onderhevig dat met de huidige weegschalen er dagelijks kilo's bij en af kunnen zijn. Doe dat gewoon eens per week, bij voorkeur 's-morgens voordat je hebt gegeten en nadat je naar de wc bent geweest.
Het water- en vetpercentage zegt, bij gebruik van de weegschaal, iets over je benen en de onderkant van je buik. Als je het bovenlichaam wil meten heb je daar andere meters voor die vooral bij dieetisten in gebruik zijn. (Ik heb nooit geprobeerd om een handstand op de weegschaal te maken.)
Wil je een absolute zuivere waarde gemeten hebben dan moet een huidplooimeting worden gedaan. Dat zegt ook alleen maar iets over jouw "aankomen" of "afvallen" omdat de dikte van de onderhuid ook geen exact gegeven is en van persoon tot persoon kan verschillen terwijl die ook meegemeten wordt. Je kan die waarde dus ook niet vergelijken met die van de buurvrouw of buurman. Daarom is de conclusie. Zo'n weegschaal is heel handig om de verandering in het lichaam te volgen maar niet om uit een incidenteel gemeten waarde een conclusie te trekken.

09-05-2007
16:42:47
Reactie van loulou:

je blaas....hihihi sorry flauw maar kon het niet laten

07-05-2007
12:37:10
Reactie van guido stijnen:

welk lichaamsdeel bevat het meeste water

14-03-2006
14:11:50
Reactie van onze diëtiste:

Hoi,
Bevat je lichaam te weinig water? En heb je daar last van, bijvoorbeeld in de vorm van een droge huid? Zo ja, dan is het inderdaad belangrijk om je vochtgehalte te verhogen.

Wat kun je doen?
Thee kan juist ontwateren. Probeer daarom kruidenthee zoals kamille of muntthee.
kalium, een mineraal in groenten en fruit kan ook een gunstige invloed hebben op je vochtbalans.
Het kan ook zijn dat de lage luchtvochtigheid meespeelt. In de winter is de lucht droger door de kou (koude lucht bevat minder waterdamp), en centrale verwarming geeft ook droge lucht. Daarvan kan je lichaam onnodig uitdrogen.
Planten in je huis kunnen een droge lucht verhelpen, of spuit af en toe met een plantenspuit. Wil je er zeker van zijn dat de luchtvochtigheid in je huis en werkplek goed is, dan kun je een hygrometer gebruiken.
Ik wens je veel succes,
Esther.

13-03-2006
20:01:12
Ik vraag mij eigenlijk af wat er dan aan je waterpercentage moet verbeteren. Je lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Als je lijnt moet je veel drinken zodat je afvalstoffen verwijdert worden. En om te voorkomen dat je alleen water afvalt in plaats van vet. Als je al 6 kg bent afgevallen in 2,5 maand dan gaat het toch hartstikke goed. Volhouden zou ik zeggen.
Groetjes M.

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim