online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diėtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Helpen dieėten eigenlijk wel
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Helpen dieėten eigenlijk wel

18-09-2009

Beste afvallers,

Mijn idee is dat diėten niet helpen. Overgewicht heeft er met name mee te maken heeft dat er gegeten wordt om behoeftes aan liefde en erkenning te vervullen of nare gevoelens te onderdrukken. Het werkt beter om daarmee aan de slag te gaan. Misschien in combinatie met dieet maar helemaal zonder kan denk ik ook.

Groet Sjaan

21-09-2009
20:08:56
Hoi Mandy

Inderdaad heb ik ervaring met emotie-eten. Ik heb jarenlang geworsteld met eetbuien. De manier waarop ik hier vanaf ben gekomen is door mijn gevoel en werkelijke behoeften onder de loep te nemen. Dat heeft wel even geduurd maar gaandweg namen de eetbuien af. Nu is eten geen enkel punt meer en ik voel me goed.
Ik heb overigens nooit overgewicht gehad want compenseerde mijn eetgedrag met overmatig sporten en lijnen. Ik had dus echt een eetstoornis. Nu weet ik wel dat overgewicht meestal geen eetstoornis is maar toch vroeg ik me af in hoeverre er overeenkomsten zijn qua reden waarom gegeten wordt.

21-09-2009
12:12:53
Reactie van jeremy:

Je zegt het zelf al, als je neit goed in je vel zit dan ga je eten. Eten is voor jou een emotionele vervanger voor een ander probleem of iets wat je dwars zit. Meestal weet je het zelf wel, waar het probleem zit. Je kan ook een ander uitlaat klep vinden voor het eten als iets je dwars zit. Veel mensen gaat juist sporten ipv eten om zichzelf een uitlaatklep te vinden.

Eten is toch een soort comfort food, je hebt er gewoon een goed gevoel bij omdat het veilig is en je een goed gevoel geeft wanneer je down bent. Het soort eten kan per peroon verschillen en heeft meestal mee te maken dat je graag iets eet waar in het verleden het bepaalde soort eten, je laat associeren met een gelukkig / veilig gevoel.

Dus als je moeder vroeger altijd appeltaart maakt en dat jullie die samen op eet en daar werd je vroeger heel blij van, dan kan appeltaart wel het gevoel van gelukkig zijn terug brengen als je heel down bent. Maar om dat te doorbreken moet je wel een vervanger vinden voor eten. Als je elke dag appeltaart nodig hebt om je emotioneel goed te laten voelen dan heb je vroeg of laat toch echt problemen.

21-09-2009
11:42:06
Reactie van mandy:

Hoi, ik lees zo af en toe ook op dit forum en zag daarom dit topic.
Wat jij je afvraagt Sjaan is of dieeten wel helpen en dat eten soms ook kan staan voor bepaalde andere behoeftes. Vind ik eigenlijk best interessant klinken, maar zo aan de reacties te merken, krijg je niet echt bijval. Jammer, ik had best graag gehoord van anderen hoe zij daar over denken. Ik heb zelf ook de ervaring dat als ik niet lekker in mijn vel zit, dat ik dan ook vaak ga eten. Weet dan alleen niet precies wat er dan aan de hand is. Jammer Sjaan, maar misschien kan jij dat zelf wat beter uitleggen, lijkt of jij daar ook ervaring mee hebt.

21-09-2009
07:22:20
Reactie van becky:

@Jeremy
Ik ben niet met een heel streng dieet bezig hoor! Ik slik de L-carnitine pillen en ik ben nu bija 9 kilo kwijt! Ik eet gewoon wat ik lekker vindt, alleen ben ik daar veel bewuster mee bezig.

20-09-2009
21:50:13
Reactie van jeremy:

@becky, we zegge nhier ook niet dat je niks lekkers mag nemen. Tuurlijk mag dat, maar Becky , jij bent toch ook op een of ander extreem dieet bezig waar je heel weinig mag. Of vergis ik me? Zo ja, hoe gaat dat dieet voor jou?

20-09-2009
21:47:02
Reactie van becky:

Om even Francis bij te staan in het wat lekkers te eten, ik heb wel eens van een dietiste gehoord dat je best een gebakje / snoepje
kan nemen en dat je daar echt niet van aankomt. Je valt er alleen niet van af. Ikzelf neem af en toe ook wat lekkers. zomaar een klein stukje chocola ofzo want als ik dat niet zou doen eet ik op een gegeven moment een hele reep op.

20-09-2009
20:28:53
Reactie van jeremy:

Roken met eten vergelijken is een beetje vreemd inderdaad. Roken kies je voor maar is geen behoefte wat je nodig hebt. Eten is toch een basis behoefte. Ik geloof niet dat je lekker eten of waar je van geniet moet afzweren omdat je toevallig dik van ben geworden. HEt is belangrijk dat je leert waar je grenzen zijn en dat je geleerd hebt om anders te eten. Dat je dan soms helemaal te buiten gaat voor chocolade, koek, patat of iets anders betekent niet dat je weer 10 kg aan gaat komen.

Zolang hje maar leert waar je vroeger fout deed en nu anders. Maar het is dat mensen vaak lukraak aan een dieet begint zonder te verdiepen in het dieet. Elke dieet heeft z'n voor en nadelen. En bovendien leer je vaak niet anders te eten met een dieet om je eetpatroon t kunnen doorbreken. Er zijn zoveel factoren waar dit aan kan liggen. Maar jij moet je eigen lichaam het beste kennen en weet waar je grenzen liggen, daar kan geen dieet of dieetgoeroe iets aan veranderen.

20-09-2009
09:44:26
Reactie van jeremy:

@francis,

Als iemand weet dat die heel makkelijk aankomt, dan moet die juist meer oppassen met hun voeding. Zulke mensen moeten eenmaal genoegen nemen dat ze wat minder mogen eten en moeten hun levenstijl hierop aanpassen. De verantwoording ligt nog altijd bij jezelf.

Iemand die kreupel loopt, verwacht je toch ook niet dat die een marathon ga lopen net als normale gezonde mensen. Dus aanpassen aan de situatie. En dit vind ik ook van mensen die makkelijk aankomen. Gewoon opletten en evt overleggen met een dietiste en je eigen grenzen kennen en verkennen.

20-09-2009
09:41:46
Reactie van jeremy:

@wilskracht,

Probeer eerst eens je kcal inname te verhogen met 100 kcal per dag of om de paar dagen. Kijk tot hoe ver je kan komen zonder dat je er van aankomt. Je bent inderdaad een stukje ouder, dus je meot meer moeite doen om je gewicht te verliezen. Maar als je te lang op 1000 - 1200 kcal leef, dan is je lichaam aangepast om ook maar zoveel te verbranden.

Dit is hetzelfde als dat je plotseling maar 1200 euro binnen krijgt ipv 2000 euro. Op een gegeven moment ga jij jezelf ook aanpassen om 1200 euro uit te geven natuurlijk. Zo moet je nu je verbranding naar een hoger niveau brengen aangezien je zelf al zegt dat je er actief bij sport. Wanneer dus de verbranding weer wat hoger zit omdat je meer eet, dan kun je weer langzaam wat minder kcal nemen. Maar eerst maar je verbranding op een normaal niveau brengen.

20-09-2009
08:25:03
Reactie van linda:

Beste wilkracht. Je naam zegt het al...je hebt wilskracht. Het lijkt mij heel moeilijk als je 59 bent om af te vallen, volgens mij wordt het steeds moeilijker naarmate je ouder wordt, ook omdat je spijsvertering dan veranderd. In dit geval heb ik makkelijk praten omdat ik pas 40 ben. Het gaat je vast lukken op je wilskracht alleen misschien neit zo snel als je wilt. Misschien ben je ook wel te gefixeerd? Ik wens je heel veel succes

1  2  3  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim