online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Eerst dik, nu angst om weer dik te worden. = Anorexia ?
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Eerst dik, nu angst om weer dik te worden. = Anorexia ?

06-11-2009

Hallo iedereen,

Ik ben Tim,

Ik ben 1.78, 17jaar en weeg 68.8 kg. 2 Jaar geleden op 15 jarige leeftijd woog ik 95 kg.

Ik ben heel mn leven al een dikkertje geweest, totop een jaar geleden dat ik echt uit mezelf besloot dat ik er iets moest aan doen omdat ik eenmaal niet meer gelukkig was.

Mijn dieet was simpel : 1 Boterham met kip of 30 g cornflakes smorgens om de spijsvertering op gang te starten.

2 Boterhammen met kip smiddags

Savonds, stukje vlees, en zoveel mogelijk groenten. Vlees werd niet in de boter gebakken, alles was eigelijk puur natuur met kruiden.

Nu weeg ik dus 68.8 kg, 1.78 m..
Normaal zou ik gelukkig moeten zijn nu, maar dit heeft zo zijn contra's.
Ik heb grote angst om weer dik te worden, als ik nog maar bijvoorbeeld, 100 g gehakt eet, voel ik me al schuldig.
Het is lastig en uitputtend want er is nooit een moment dat ik niet kijk naar de calorieën op de doos van een product.
Ik weiger nu bv, boter, sauzen, elk ander vlees dan runds of kip, room.

Vandaag heb ik 1 coupe met 5 ijsbollen gegeten, gevolgd door een avondmaal in de pita ( natuurlijk, kip natuur zonder saus ) en een paar snoepjes thuis.
Ik ben heel eerlijk als ik nu zeg dat ik me terug 5 kilo zwaarder voel.
En dat ik weer die angst van fatsigdikkigheid weer voel.

Volgens mij is dit anorexia, maar hoe kan nou iemand die nog dik is anorexia hebben..

groetjes,
Tim

08-11-2009
16:41:01
Reactie van tim:

Bedankt Edmee, ik zal zeker die website eens checken.

08-11-2009
11:51:24
Reactie van edmee:

Hoi Tim,

Ik lees jouw berichtje toevallig, en ik kan jou niet met zekerheid zeggen of je anorexia nervosa hebt, want dat is de correcte naam voor de ziekte die jij denkt te hebben.
Ik ben laatstejaarsstagiaire op een middelbare school, ik geef het vak biologie, en vrijdag is er een gastles geweest over eetstoornissen. Het kan wel degelijk zo zijn dat je anorexia hebt, ook al weeg je nog 68 kilo.

Verder heb ik gelezen dat je vorig jaar op 15-jarige leeftijd 95 kilo woog en nu 68,8 kilo. Dat is een verschil van ruim 30 kilo. Op zich best veel, maar als je bedenkt dat er een tijdspanne van 2 jaar tussen zit, valt dat wel mee. Ik zou wel oppassen dat je nog niet meer afvalt, want je bent toch 1.78 m lang. Dan zou je rond de 75 kilo moeten wegen, want ik heb ooit gehoord dat je gewicht iets minder moet zijn dan de cm van je lengte.
Je dieet klinkt mij persoonlijk als heel erg frustrerend in de oren: het dieet wat je voor jezelf had gestelt zou mij totaal uithongeren. Maar goed, dat ter zijde. Als het voor jou werkte en nog steeds werkt, dan kun je dat het beste aanhouden. Maar je moet ook wel opletten dat je voldoende vet binnenkrijgt. Klinkt heel raar als je wilt afvallen, maar bepaalde belangrijke vitamines zijn alleen(!) oplosbaar in vet! Dit zijn de vitamines A, D, E en K, en dit zijn juist een van de belangrijkste vitamines die je lichaam nodig heeft.

Als je er niet gerust op bent, kun je altijd op internet zoeken naar sites die jou betrouwbare info geven over anorexia, dus niet gaan zoeken op wikipedia. Want daar kan iedereen wel informatie op plaatsen en het wordt niet altijd gecontroleerd door de sitebeheerders of het wel klopt wat je erop zet. Maar wikipedia kun je wel als ondersteundene bron gebruiken, maar ga er niet van uit dat wat op wikipedia staat dat dat je van het is.
Ik raad je aan om op de site sabn.nl kijken: dit is een site van GGZ Breda waar informatie vermeld staat over de 3 eetstoornissen (anorexia nervosa, boulimia nervosa en binge eating disorder). Je kunt er een zelftest doen van de eetstoornis die jij denkt te hebben.

Wat ik je verder nog kan meegeven is: te zwaar is niet gezond, maar als je je gelukkig voelt dan maakt het toch eigenlijk niet uit wat je gewicht is? Om eerlijk te zijn, ik ben 1.59 meter lang en weeg 71 kilo. Dit is voor mijn lichaam niet gezond, ik heb ook een bmi van 28, maar ik voel me gelukkig en ben voor het merendeel heel gelukkig met mezelf. Er is ook een tijd geweest dat ik me totaal niet happy voelde met mijn lichamelijk gewicht, en het heeft toen ook heel lang geduurd voordat ik mezelf accepteerde zoals ik was.

Ik raad je dus echt aan om op sabn.nl te kijken en ook veel informatie in te winnen over anorexia. Als je dan nog steeds denkt dat je het hebt, ga dan naar iemand toe die je vertrouwd. Dat mag iedereen zijn, bijvoorbeeld je huisarts, moeder, vader, oom, docent wiskunde etc. Als je maar het gevoel hebt dat je diegene kunt vertrouwen. Dat is eigenlijk een van de belangrijkste stappen: op iemand afstappen die je vertrouwd en hem/haar vertellen waar je mee zit.

Hopelijk heb ik je een beetje verder geholpen.

Groetjes en sterkte,
Edmee

07-11-2009
13:39:52
Reactie van tim:

Ok bedankt, dit helpt wel

07-11-2009
08:23:47
Reactie van lynn:

Hoi Tim,
ik herken het wel. ik ben 17 kilo afgevallen en wil dit nooit meer aankomen. Toen ik klaar was met afvallen dacht ik: en nu? dus ik viel nog twee kilo af wat helemaal niet de bedoeling was.
Nu doe ik het als volgt: door de week snaai ik niets en eet ik gezond zoals ik dat deed tijdens het lijnen. In het weekeind eet ik waar ik zin in heb. Zo hou ik het bij en kom ik niets aan.
Ik weeg me alleen op vrijdag. Dit omdat ik dan weet of ik mijn streefgewicht heb. Is dat zo dan mag ik lekker genieten van het eten in het weekeind., is dat niet zo dan kijk ik ook in het weekeind uit.
Volgens mij hou je het zo op peil.
Succes

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim