welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diėtisten
 
Vragen over
dit forum ?




Opdieet.nl forum - braken en laxeer middel
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |


braken en laxeer middel

15-04-2012

hoi,
ik ben een 13 jarig meisje en ik vind mezelf dik.
daarom ben ik ongeveer 4 maanden geleden begonnen met met vinger in mijn keel te steken.
dit deed ik vaak als mijn ouders er niet waren.
na 3 weken was er 6 kilo af, veel te weinig.
dus ik ging laxeermiddel gebruiken.
het begon met 1 per dag maar nu is dat al ongeveer per dag.
mijn vragen zijn eigenlijk:
is laxeermiddel schadelijk en braken?
zo ja wat zijn de gevolgen?
en o ja mijn bmi is 16 is dat hoog????

ik wil graag snel reacties

xxxN





03-01-2013
23:37:58
Reactie van kim:

Ik vind mezelf ook te dik. Moet ik nu ook mijn vinger in mijn keel doen??


29-10-2012
21:07:41
Reactie van naomi:

laxeermiddel weet ik niet, maar een te laag bmi is 18 heb ik vorig jaar op school geleerd dus ik zou ten eerste minder laxeermiddel gebruiken. geloof me, dat lukt je wel. hoe kom je daar eigenlijk aan zonder dat je ouders dat weten?
graag antwoord.
xxx nf


15-04-2012
23:28:47
Reactie van onze diëtiste:

Beste Sem,
Ik wil je zeker een paar tips geven.
Maar allereerst: Is het echt nodig om af te vallen? Je kunt dit nagaan met de BMI-formule. Dit is: gewicht / lengte in kwadraat. Uitkomst is goed als deze tussen de 20-25 ligt. Is het getal hoger dan heb je (matig) overgewicht.
Ik vraag dit vaker voor de zekerheid, omdat sommige mensen willen afvallen, terwijl het eigenlijk niet nodig is. Natuurlijk kun je dan alsnog besluiten om gewicht te verliezen. Belangrijk is dat je daar bewust kiest en dat je je gezondheid in de gaten houdt.
Maar goed, ik ga er nu even vanuit dat je wilt afvallen.
Hoe kun je dit het best aanpakken?
De volgende tips kun je daarbij gebruiken:
- Lijn niet te extreem, want dat is niet prettig en moeilijk vol te houden.
Zie ook: http://www.opdieet.nl/calorieen.htm
Hou het lijnen dus aangenaam!
- Eet hoofdzakelijk gezond! Van gezonde voedingsmiddelen kom je minder snel aan, en je valt er sneller mee af.
Bij gezonde voedingsmiddelen kun je denken aan:
groenten, fruit, volkorenbrood, zilvervliesrijst, peulvruchten, aardappels, mager vlees, vis, ei, ongezoete (en halfvolle) zuivelproducten en ongebrande noten en zaden.
- Eet juist niet (of zo min mogelijk):
suiker(houdende voedingsmiddelen), voedingsmiddelen gemaakt van wit meel = bloem en snacks uit de frituur als chips, patat, kroket enz.
- Eet niet te veel! Luister daarbij naar je gevoel en stop als je verzadigd bent.
Probeer zo nodig dit gevoel te ontwikkelen. Vraag je daarbij af of je lichaam op dat moment werkelijk eten nodig heeft.
- Eet echter ook niet te weinig. Honger is niet gezond, je stofwisseling gaat ervan omlaag en je lichaam zal eerder spierweefsel verbranden, terwijl je juist vetweefsel wilt verliezen. Verder is honger niet prettig waardoor het dieet moeilijker wordt.
- Wees daarom niet te streng voor jezelf. Je mag jezelf af en toe best wat lekkers gunnen. Kies dan wel liever voor gezonde lekkernijen als gedroogde abrikozen (maar hou het beperkt) en pure chocola, of voor de hartige trek: olijven, een blokje kaas of een handje noten.
- Sporten en bewegen helpt bij het afvallen. Zorg er daarom voor dat je regelmatig iets doet als fietsen, wandelen o.i.d.
- Geef jezelf de tijd! De meeste mensen zijn niet in een paar weken tijd dik geworden, het is dus heel normaal en gezond als je langzaam afvalt. Zo'n 0,5 a 1 kilo per week is prima.
- Verder kun je veel tips lezen op onze site www.opdieet.nl
En als laatste:
- Je doet er inderdaad goed aan om de laxeerpillen weg te doen (je kunt ze terugbrengen bij een apotheek).
Ik wens je veel succes!
Groetjes,
Esther


15-04-2012
22:29:46
Reactie van onze diëtiste:

Inderdaad, braken is niet goed voor je slokdarm en ook niet voor je gebit, en laxeren is o.a. slecht voor je darmen (zie ook mijn berichtje bij laxeermiddelen).
Ook hoef je helemaal niet af te vallen, eerder is het nodig om aan te komen.
Bespreek dit alles eens met je huisarts, je ouders en of met een leraar/ lerares van school. Het is sowieso fijn om de zorgen over je gewicht met een ander te delen, en zeker de huisarts kan je daarover de nodige adviezen/ hulp geven.
Succes!
Groetjes,
Esther


15-04-2012
19:15:52
Reactie van n.:

bedankt voor je tips.


1  2  Volgende




Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Frank
Software: Frank