welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Eten is een verslaving sta er eens bij stil
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Eten is een verslaving sta er eens bij stil

16-05-2013

Eten is een verslaving!
Net als drugs, drank en roken.
Het is even slecht voor je, en je gaat er echt gewoon (uiteindelijk) aan dood.
En om het dan maar even onprettig te houden, geen prettige dood: 1 voor 1 krijg je allerlei kwalen en problemen. Suikerziekte, je nieren die minder functioneren, je bloeddruk stijgt, je cholesterol stijgt. Je aderen slibben dicht, je krijgt gewrichtsklachten en noem maar op. Bij elke klacht ga je je een beetje slechter voelen, totdat een van je organen besluit er gewoon mee op te houden, en dan nog een, en nog een enz enz.
Als je een gewichtsprobleem hebt, dan denk je nu waarschijnlijk: dit wil ik echt helemaal niet weten. En nee dit wil je niet weten. Maar het is wel iets waarbij je MOET stilstaan.
Ok eten is dus een verslaving. En daarbij heeft het een vervelend extraatje. Je MOET namelijk eten. Als je niet eet ga je dood. En dat wil je niet. Als je verslaafd bent aan drank, drugs, of roken dan kun je zeggen, ok ik stop “cold turkey”, ik heb geen drank, drugs of nicotine nodig. Maar eten heb je wel nodig. Je kunt dus niet “cold turkey” stoppen met eten.
Het is ook niet zo, dat je gisteren nog gezond en fit was, en vandaag wakker, ongezond wakker werd met overgewicht. Net als bij een drank, drugs of nicotine verslaving, ben je langzaam aan begonnen, en was het in het begin helemaal niet zo erg. Maar langzaam aan raakte je lichaam gewend aan de slechte stoffen, suikers, vetten en dergelijke. En langzaamaan vroeg je lichaam steeds meer en meer. Er was geen stop. Je lichaam zegt niet meer nu heb ik genoeg gehad. Nee je lichaam vraagt zodra er ruimte komt, om meer meer en meer. Als je iemand die geen “zwaar” eten gewend is, geeft wat je zelf op een dag “normaal” wegwerkt, word die persoon ziek. Want dat lichaam is er niet aan gewend. Jouw lichaam gaat meteen protesteren als je het niet de stoffen geeft waar het om vraagt. Daarom is afvallen zo moeilijk. Je MOET eten, maar je mag niet meer alles eten wat je lichaam graag wil. De keuze voor een borrel of een sigaret is makkelijk. Je neemt hem of je neemt hem niet. Zo simpel is het. Maar de keuze voor eten is veel moeilijker. Nee dit niet, maar wat dan wel? Je gaat dus gezonder eten. Maar dat voelt in het begin helemaal niet gezond, want je zit met een protesterend lichaam. Een lichaam wat al jaren gewend is aan een bepaalde inname van stoffen. Een spijsvertering die al jaren gewend is aan het verwerken van foute voedingsmiddelen. En nu ineens ga je niet alleen je geest vragen om een draai te maken de andere kant op, maar ook je lichaam. En je geest kun je zelf beinvloeden, je kunt jezelf bedenken dat het ongezond is, dat je klachten krijgt, dat je er zelfs aan dood kunt gaan. Maar je lichaam luistert daar niet naar. Je lichaam zegt gewoon “ik wil vet” “Ik wil suikers”. En het lichaam is wel sterker dan je denkt, en soms zelfs sterker dan je geest. Gelukkig niet altijd, want dan zou het niemand lukken om af te vallen en gezonder te gaan leven.
Je kunt dus niet zeggen “Nu ga ik op dieet en dat is een makkie” Nee! Afvallen en gezonder gaan leven is niet makkelijk. Iedereen die zegt dat het wel makkelijk is, of dat je geen honger zult krijgen die liegt ronduit. Degene die een werkende wonderpil uitvind waarmee je afvalt en weer gezond word word stikstinkend rijk. Want tot nu toe, bestaat hij echt niet.
De enige manier om af te vallen en gezonder te worden is je lichaam minder energie geven dan het eigenlijk nodig heeft. Alleen dan zal het de opgeslagen vet reserves gaan aanspreken. En Ja daar krijg je honger van.
Maar er is hoop: Je lichaam herstelt zich. En dat doet je lichaam vrij snel. Toen ik zelf 124 kilo woog, spoot ik meer dan 200 eenheden insuline per dag. En nog steeds was mijn suikerspiegel veel te hoog. Meer dan een jaar ben ik met een diabetes verpleegkundige en de huisarts bezig geweest om mijn suikerspiegel naar beneden te krijgen. De tweede dag dat ik op dieet was, was mijn suikerspiegel goed. Weliswaar met insuline nog, maar wel goed. Na 2 weken werd de insuline afgebouwd. En na 5 weken gebruikte ik geen insuline meer en mijn suikerspiegel bleef gewoon perfect.
Je lichaam herstelt dus. Alleen dat zou al een reden moeten zijn om gezonder te gaan leven. Maar natuurlijk telt ook je persoonlijkheid een groot deel mee. Je wilt graag leuke kleding aan. Je wilt dat mensen je niet meer dik noemen. Je wilt zoveel. En dat kan je. Niet makkelijk, maar je kan het wel.
Bedenk dat je al jarenlang gewoon verslaafd bent, en dat een verslaving overwonnen kan worden, maar nooit makkelijk. Je mag het best moeilijk vinden. Je mag er best van balen. Je mag teleurgesteld zijn als je weegschaal niet aangeeft dan je gewicht kwijt bent. Maar op elke dag die goed is gegaan op elke gram die je kwijt bent geraakt mag je apetrots zijn. Want elke dag en elke gram is een overwinning. En niet alleen in kilo’s of uiterlijk. Maar een overwinning op jezelf. En een grote stap binnen in je lichaam. Een grote stap naar een gezonder lichaam. En je zult verbaasd zijn hoeveel dingen je ineens weer kunt en wilt naar mate de kilo’s verdwijnen en je lichaam zich herstelt. En dan komt zomaar ineens vanzelf dat je je zo goed gaat voelen dat de kilo’s niet meer het belangrijkste zijn. Maar dat de wil om je zo goed te blijven voelen, en misschien je nog wel beter te voelen de overhand krijgt op het belang van de kilo’s. En DAT is het moment waarop je hebt gewonnen.
Kortom. Nee het is niet makkelijk maar ben trots op elk stapje in de goede richting !

Groetjes, Missy

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Frank
Software: Frank