welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diŽtisten
 
Vragen over
dit forum ?




Opdieet.nl forum - HELP: Wat ga ik eten NA een dieet om op gewicht te blijven?
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |


HELP: Wat ga ik eten NA een dieet om op gewicht te blijven?

14-01-2014

Ik heb de afgelopen 3 maanden onwijs goed m'n best gedaan en ben veel afgevallen. Nu m'n streefgewicht in zicht komt, wil ik weten wat ik na het dieet moet gaan eten om op gewicht te blijven. Ik wil weer normaal gaan eten, en lekker tussendoor wat kunnen nemen. Maar heb me nooit eerder bezig gehouden met calorieŽn en weet vaak niet wat gezonde keuzes zijn.
Wat is een goed ontbijt? Brood of bijvoorbeeld yoghurt met muesli? En hoeveel boterhammen zijn dan normaal voor een ontbijt of lunch, wel of geen cracker erbij en wat doe je erop? Wat zijn goede keuzes voor tussendoor, behalve fruit. En de avondmaaltijd dan? Volkoren pasta of zilvervliesrijst schijnt gezonder te zijn dan gewone, maar er zitten wel meer calorieŽn in. En kan ik na het eten nog een toetje nemen?
Wie kan me helpen en tips geven om ook na het afvallen op gewicht te blijven? Want ik heb de moeite natuurlijk niet voor niks gedaan!





10-06-2014
11:11:09
Reactie van koolhydraatarm dieet:

Je moet zorgen dat je niet teveel koolhydraten nuttigt. simpeler kan niet



20-03-2014
01:14:00
Reactie van onze diëtiste:

Hoi!
Brinta met wat melk of yoghurt is ook een goed ontbijt. Dit bevat veel vezels en andere belangrijke voedingsstoffen, en de pap geeft je een goed verzadigend gevoel, zodat je de hele morgen door komt.
En wees gerust, je zult er niet dik van worden, tenzij je er te veel van eet. Maar omdat brinta een stevige bodem geeft op je maag, zul je haast als vanzelf tijdig stoppen met eten.
Daarentegen is suiker wel dikmakend, omdat het stimuleert om door te eten, en zoetstof kan dit effect ook hebben. Voordeel van zoetstof is dat het geen calorieŽn bevat en het beÔnvloedt je bloedsuikerspiegel niet. Dus ja, dit is een beter alternatief.
Verder is het wellicht een tip om je pap deels aan te lengen met vruchtensap of stukjes fruit, omdat dit ook zoet is, maar tevens gezond. Wees echter matig met calorierijke fruitsoorten als banaan, druiven en mango als je af wilt vallen.

Let wel op de hoeveelheid jodium als je brood vervangt door brinta. (zie http://www.opdieet.nl/jodium-afvallen.htm)
En hou in de gaten of je voldoende vitamine A en D binnenkrijgt, omdat je met brinta geen boter eet. (zie http://www.opdieet.nl/boter-afvallen-dieet.htm).
Verder bevat brinta ruwe tarwezemelen die mineralen aan zich binden. Dat is een nadeel, omdat je lichaam die mineralen dan minder kan opnemen. Brood bevat ook zemelen, maar die hebben door het rijzen en de hitte van het bakken hun bindingsvermogen grotendeels verloren.
Brood heeft dus de voorkeur boven brinta, hoewel deze pap zeker niet ongezond is. Wellicht is het een tip om er een multivitamine&mineralenpreparaat bij te slikken. Dan maak je je ontbijt meer compleet.

Wat betreft varianten: Let op de ingrediŽntenlijst. Volkorentarwe of tarwemeel is oke, maar tarwebloem niet. (dat is namelijk wit meel). En beter is als er geen suiker is zit, of iets als fructose of dextrose. Dat zijn allemaal suikers.

Wat betreft de hoeveelheid: kijk op de verpakking, daar staat vast ergens een dosering aangegeven.
Is dat niet het geval, neem dan een papschaaltje vol inclusief de yoghurt of melk.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Ik wens je succes!
Groetjes,
Esther


17-03-2014
21:28:59
Reactie van anoniem:

Vraag aan de diŽtiste:

Je geeft aan dat een ontbijt van bijvoorbeeld 2 volkorenboterhammen goed is, is het ook gezond om deze te vervangen door Brinta? (of een andere variant hiervan, ik vind die van de Aldi namelijk zo lekker).
Ik hoor mensen vaak zeggen dat je van Brinta dik word, maar naar mijn idee komt het op hetzelfde neer als brood, alleen weet ik niet hoeveel dan een gezonde portie is.
Zonder suiker vind ik het niet lekker, en ik snap zelf wel dat dat juist hetgeen is dat het ongezond maakt. Is zoetstof dan een goed alternatief? En heb je er andere gezonde tips voor?


17-02-2014
09:05:21
Reactie van janna:

Daar kan ik wel wat mee, bedankt Esther!
Of ik veel of weinig kaas eet, verschilt nog wel, gewoon wanneer ik er meer zin in heb.


16-02-2014
22:48:46
Reactie van onze diëtiste:

Beste Janna,
Kaas is inderdaad vet, maar 20+ kaas al een stuk minder. Dus als je af wilt vallen, is het goed om daar op te letten. Aan de andere kant is het ook belangrijk om lekker te blijven eten. Kaas die niet smaakt, gaat niet werken voor op langer termijn. Dus vind een beetje uit welke soorten jij kunt waarderen. Bij een kaasboer zijn de kazen meestal lekkerder, dus de kans dat je daar een 20+ kaas vindt die naar je zin is, is groter dan in de supermarkt. (zie ook www.opdieet.nl/kaas.htm). Bovendien kun je er meteen proeven, of als je dat liever niet doet, kun je kleine stukjes kopen, zodat je niet blijft zitten met een groot stuk, mocht de kaas je niet bevallen.
20+ kaas bestaat er in jong belegen of Leidse (komijnen) kaas, en waarschijnlijk in nog meer soorten. Maar zeker de Leidse is vrij pittig. En anders kun je kaas wat pittiger maken door er wat mosterd of marmite op te smeren. Dit levert nauwelijks calorieŽn.

Eet je trouwens veel kaas? Of is dagelijks een plak voor jou genoeg? Volvette kaas is vet, maar bedenk dat het verschil tussen 48+ en 20+ per plak (20 gram) 30 kcal. Dat is niet zo heel veel. Ga dus voor jezelf na of dat een minder lekkere soort waard is.

Smeerkaas kan ook een optie zijn, maar deze bevat vaak veel hulpstoffen (E-nummers) die mogelijk niet altijd even gezond zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Groetjes,
Esther


1  2  Volgende




Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006ģ
Design: Esther en Frank
Software: Frank