welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diėtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Het Sonja Bakker dieet: mijn positieve maar vooral ook negatieve ervaring
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Het Sonja Bakker dieet: mijn positieve maar vooral ook negatieve ervaring

17-09-2006

Ik volg sinds een paar weken het Sonja Bakker dieet en was er in principe tevreden over. Het grootste voordeel voor mij was en is dat ik zelf niet iedere dag hoef na te denken wat ik wil eten, want dat heeft Sonja al voor mij gedaan d.m.v. het boekje. Ik merkte namelijk dat ik eenzijdiger begon te eten en door het boekje van SB heb ik weer variatie in mijn eetpatroon gekregen. Ik geloof overigens niet in afvallen d.m.v. pilletjes en poedertjes (ook niet in Herbalife), maar wel door je eetpatroon aan te passen en veel te bewegen.

Toch vind ik dat er een groot nadeel aan dit dieet zit. Ik kreeg steeds flinke last/pijn van mijn maag en weet uit ervaring dat als ik te weinig eet, ik niet meer afval en ook last van mijn maag krijg. Daarom ben ik de kcal. per dag gaan tellen. Er zijn dagen bij dat je maar tot 800 - 900 kcal. komt.

Bij Tros Radar was een diėtiste die waarschuwde voor de lage hoeveelheid kcal. die je per dag binnen krijgt bij dit dieet. Ze had het over 800 tot 1000 per dag. SB beweerde in hetzelfde programma dat dat niet waar is en dat het aantal tussen de 1300 en 1600 per dag ligt, maar dat klopt (zeker door de weeks) niet, tel het zelf maar na. Daarbij wandel ik ongeveer drie keer per week een uur stevig door, waarbij je ook flink wat kcal. verbruikt en ik daarom echt niet kan leven op 800 a 900 kcal. per dag.

Voor mezelf heb ik de juiste oplossing gevonden. Ik volg nog steeds het dieet uit het boekje, maar heb het aangevult en zorg er nu voor dat ik minimaal 1100 kcal. per dag eet. Meestal kom ik aan de 1200 tot 1300 kcal. Ik heb daardoor geen last meer van mijn maag, voel me stukken fitter en last but not least ..... ik val ongeveer 1 kilo per week af.

Ik ben inmiddels 25 kilo kwijt en wil het nog ongeveer 10 kilo zo volhouden. Daarna ga ik het aantal opschroeven naar ongeveer 1500 kcal. per dag. Dit wil ik volhouden totdat ik op mijn streefgewicht ben. De laatste 8 kilo zullen een stuk langzamer gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat ik ze er op die manier af kan houden.

Zodra ik op gewicht ben, ga ik mijn voeding langzaam verhogen, net zo lang tot ik weet hoeveel ik kan eten en er niet van zal aankomen. In principe zal dat circa 2000 kcal. per dag zijn, maar ik ga uitproberen of dat voor mij ook geldt. Natuurlijk blijf ik veel bewegen. Ik wil minimaal 3 keer in de week blijven wandelen en denk er zelfs over om een crosstrainer aan te schaffen voor de natte dagen.

Die 25 kilo zijn er overigens niet allemaal af d.m.v. het SB dieet. Ik was er al 20 kwijt voordat ik het boekje ging volgen. Ik ben ook geen voedingsdeskundige, maar eigenlijk alleen maar een vrouw die een overgewicht had van 43 kilo en die kilo's nu eindelijk eens echt kwijt wil zijn. Ik ben op de goede weg en die resterende 18 raak ik ook nog kwijt. Ik heb geen idee hoe lang dat nog zal duren, maar ik weet wel dat het me gaat lukken.

28-01-2008
11:40:09
Reactie van petra:

hallo daar,
ik heb het boekje gebruikt en mede daardoor 20 kilo afgevallen.
ik heb het zo gedaan:
op de dagen dat ik buitenshuis werkte het mannendieet gedaan
en op mijn vrije dagen het vrouwen dieet.

op dit moment ben ik nog steeds op gewicht, ik eet anders dan voor ik met het dieet begon.
na bv een etentje, gewoon een dag Sonja.

vlgs mij heb je met elk dieet een tekort aan iets, maar het dieet is toch maar voor tijdelijk?!
en dat kan het lichaam best aan!

28-01-2008
09:43:29
Reactie van mirjam:

Ik blijf toch zeggen,ondanks dat ik hier ook 2 boeken heb liggen van SB,dat t gewoon niet werkt op langere termijn,bij mij gaat t even goed,todat ik t zat wordt van t moeten,en dat je iemand volgt,terwijl dat jezelf eigenlijk wel weet waar je dik of dikker van wordt,als je dat dan aanpakt,dus minder snoepen,geen giga diktemakers eten,doordeweeks je normale eten,en in t weekend n extraatje,dan weet ik zeker dat dat nog beter gaat,en je ook beter gaat voelen,omdat t geen kwestie is van moeten!!!!
T punt is gewoon dat ik in t begin eventjes afval,dan gaan we weer op vakantie,of we eten met andere mee,of met mooi weer ga je op t strand zitten,daarna eten,weet je...........ik heb daar helemaal geen zin meer in,van dat witte stokbroodje wordt je niet dik,van n stroopwafel wordt je niet dik,van n wijntje wordt je niet dik........maar wel van alles overbodig en..........negatief denken!!!!
Continu bezig zijn met wat je wel mag en niet,rekenen en strepen,enz........alsof je t al niet moeilijk genoeg hebt!
Dus.......SB, weet ik niks te maken,dan open ik je boek,en dan zoek ik wat leuks uit,alzijnde n leuke ideenboek!
Groetjes en succes allemaal.

26-01-2008
12:28:13
Reactie van lian:

Hallo!

Ik ben 18 jaar, ik ben overigens niet te zwaar volgens die BMI test.. Maar ik ben toch echt erg breed en wil wat afvallen..Ik ben 1.73 en weeg ongeveer 70. Ik heb ook het sonja bakker dieet 8 weken gevolgd.. ik was helaas maar een halve kilo afgevallen! Daardoor werd ik natuurlijk niet gemotiveerd om het dieet nog te gaan volgen, daarbij was ik ook elke dag erg moe en in het weekend hield ik t in de kroeg niet meer gezellig vol.. Is er toevallig iemand die dit ook gehad heeft? Of er raad mee weet?

Groetjes Lian.

26-01-2008
11:37:27
Reactie van vos:

Om uit te rekenen hoeveel Kcal je mag eten als je op je streefgewicht bent is: je streefgewicht vermedigvuldigen met 32. Dus als je bijvoorbeeld tot 70 kilo afgevallen ben en je wilt niet minder wegen dan 70, dan mag je 32 maal 70 = 2240 Kcal per dag. Wel ook dagelijks goed bewegen natuurlijk.

60 kilo maal 32 = 1920 Kcal per dag
65 kilo maal 32 = 2080 Kcal per dag

* bron: Calorieenwijzer Hema Keukengids, Afslanken door gezonde voeding 1990

24-01-2007
09:39:19
Reactie van mirjam:

Totaal geen slechte ervaringen,wederom val ik weer af met het oppakken van sonja,terwijl ik al een aantal weken ermee gestopt was!
En verder niet ben aangekomen,terwijl ik anders heb gegeten!
Ik ben weer begonnen,maar dan gewoon in de 7e week,en dat bevalt me goed,dus ik ben benieuwd hoeveel ik nog kwijtraak!
Het is gewoon goed om naar je eigen lichaam te luisteren,na een poos dieeten,leer je dat wel!
Dus.........Sonja bakkeren maar!

15-01-2007
15:28:41
Reactie van winni:

he desiree, hoeveel ben je afgevallen na 2 weken 1300kcal??

15-01-2007
15:27:10
Reactie van win(ni):

hai desiree,
Lekkere tip hoor! Knap : overdag thuis zijn en dan niet gaan zitten 'snoepen'.
Hier op t werk is het goed om vol te houden, door de week dus, weekends moeilijker, dwz dan eet ik moeilijk fruit en rauwe groenten . Maar ik heb nog steed zoiets: no way dat ik ( door de week zo en zo ) ga snoepen ( hartig vind t ik't lekkerst ) !
en franse kaasjes: geen hompen tegelijk, maar kleine stukjes met druiven erbij ! Goed , tijd voor mijn sinasappel ..mag om 1700u naar huis,eerst een nieuwe weegschaal kopen! ;-( ben benieuwd wat ik nu eigenlijk echt weeg ..... morgen dus meer! Fijne dag verder! gr. winni

15-01-2007
14:51:28
Reactie van desiree:

Wat ik 's avonds wel lekker vind om te doen, vooral als ik de hele dag hier in huis bezig ben geweest en er is 's avonds iets leuks op televisie, dan kook ik een stuk of drie eitjes, verdeel ze in vieren en doe dan om elk stukje een plakje rookvlees. Ook maak ik dan een lekker yoghurtdipje met reepjes paprika, cherrytomaatjes en een paar stukjes bruin stokbrood (c1000 heeft lekkere van het eigen merk die niet superhard wordt en ook nog eens gezond is).
Glaasje cola light erbij en het is toch gezellig, zonder dat je je meteen schuldig moet gaan voelen omdat je hebt zitten eten.

15-01-2007
13:52:50
Reactie van sb en dagcheker/ voedings:

desiree,

1300kcal is niet strikt SB toch? Ik zat mijn eerste week ( geen SB of ander dieet, alleen de dagchecker ) op 1450- 1700 per dag max

Ben nu vanaf vandaag voornemens mij tussen de 1300-1500 te houden.

Maar : zaterdagen zijn mijn vrije dagen, ik check niets en schrijf niets op.

Tuurlijk zal ik die dag niet overdrijven, maar ik gun mij zelf 1 anti- 'balans'dag per week!

Waar beloon jij je b.v. mee? Of wanner geef je jezelf ff wat ' time- off'?

15-01-2007
13:48:01
Reactie van reactie winni:

he desiree!

De dagcheker gebruik ik nu ook sinds iets meer dan een week, ik ben er zeer tevreden over!

Voor iedereen een aanrader. Voedingscentrum kun je echt vertrouwen idd

1  2  3  4  5  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim