online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diėtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Het Sonja Bakker dieet: mijn positieve maar vooral ook negatieve ervaring
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Het Sonja Bakker dieet: mijn positieve maar vooral ook negatieve ervaring

17-09-2006

Ik volg sinds een paar weken het Sonja Bakker dieet en was er in principe tevreden over. Het grootste voordeel voor mij was en is dat ik zelf niet iedere dag hoef na te denken wat ik wil eten, want dat heeft Sonja al voor mij gedaan d.m.v. het boekje. Ik merkte namelijk dat ik eenzijdiger begon te eten en door het boekje van SB heb ik weer variatie in mijn eetpatroon gekregen. Ik geloof overigens niet in afvallen d.m.v. pilletjes en poedertjes (ook niet in Herbalife), maar wel door je eetpatroon aan te passen en veel te bewegen.

Toch vind ik dat er een groot nadeel aan dit dieet zit. Ik kreeg steeds flinke last/pijn van mijn maag en weet uit ervaring dat als ik te weinig eet, ik niet meer afval en ook last van mijn maag krijg. Daarom ben ik de kcal. per dag gaan tellen. Er zijn dagen bij dat je maar tot 800 - 900 kcal. komt.

Bij Tros Radar was een diėtiste die waarschuwde voor de lage hoeveelheid kcal. die je per dag binnen krijgt bij dit dieet. Ze had het over 800 tot 1000 per dag. SB beweerde in hetzelfde programma dat dat niet waar is en dat het aantal tussen de 1300 en 1600 per dag ligt, maar dat klopt (zeker door de weeks) niet, tel het zelf maar na. Daarbij wandel ik ongeveer drie keer per week een uur stevig door, waarbij je ook flink wat kcal. verbruikt en ik daarom echt niet kan leven op 800 a 900 kcal. per dag.

Voor mezelf heb ik de juiste oplossing gevonden. Ik volg nog steeds het dieet uit het boekje, maar heb het aangevult en zorg er nu voor dat ik minimaal 1100 kcal. per dag eet. Meestal kom ik aan de 1200 tot 1300 kcal. Ik heb daardoor geen last meer van mijn maag, voel me stukken fitter en last but not least ..... ik val ongeveer 1 kilo per week af.

Ik ben inmiddels 25 kilo kwijt en wil het nog ongeveer 10 kilo zo volhouden. Daarna ga ik het aantal opschroeven naar ongeveer 1500 kcal. per dag. Dit wil ik volhouden totdat ik op mijn streefgewicht ben. De laatste 8 kilo zullen een stuk langzamer gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat ik ze er op die manier af kan houden.

Zodra ik op gewicht ben, ga ik mijn voeding langzaam verhogen, net zo lang tot ik weet hoeveel ik kan eten en er niet van zal aankomen. In principe zal dat circa 2000 kcal. per dag zijn, maar ik ga uitproberen of dat voor mij ook geldt. Natuurlijk blijf ik veel bewegen. Ik wil minimaal 3 keer in de week blijven wandelen en denk er zelfs over om een crosstrainer aan te schaffen voor de natte dagen.

Die 25 kilo zijn er overigens niet allemaal af d.m.v. het SB dieet. Ik was er al 20 kwijt voordat ik het boekje ging volgen. Ik ben ook geen voedingsdeskundige, maar eigenlijk alleen maar een vrouw die een overgewicht had van 43 kilo en die kilo's nu eindelijk eens echt kwijt wil zijn. Ik ben op de goede weg en die resterende 18 raak ik ook nog kwijt. Ik heb geen idee hoe lang dat nog zal duren, maar ik weet wel dat het me gaat lukken.

12-01-2007
23:35:13
Reactie van karen:

hoi meiden,

Vandaag kwam ik aan ruim 1600 kcal. Mijn man, twee meiden van 5 en ik zijn naar de snackbar geweest en hebben er genoten. Ronald en ik hadden samen 1 grote bak patat met fritesaus en allebei een eigen kalfskroket. In 1 grote bak zit minder dan in twee medium bakken. Dus daarmee is de schade nog een beetje beperkt. Weet je trouwens dat als ik eens per week echt iets heerlijk vets eet, ik ook beter afval. Tijdens het lijnen gebruik ik zo goed als geen vet en eigenlijk is dat ook niet goed. Ik kan er namelijk haast niet van p..pen (vul zelf maar in). Mijn vlees bak ik namelijk in de ribbeltjes pan van Tefal. Echt een aanrader. De smaak van het vlees is heel erg lekker. Mijn aardappels stoom ik in een magnetronschaal van Tupperware en daarmee krijg je veel meer smaak aan je aardappels dan dat je ze kookt in het water. Daarom heb ik geen boter of jus nodig.

Berichtje aan Carla: ik lust helemaal geen alcohol, mis het ook niet, maar ben wel verslaafd aan chocolade. Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik ga dan toch voor de bruine variant (chocolade) en niet voor de rode (wijn). Ik kan zo genieten van chocolade. Helaas geniet ik er iets te veel van. Maaaaaar .... ik eet het momenteel niet. Vandaag dus dat patat met fritesaus, volgende week misschien een lekker stuk chocolade. Ik sta mezelf overigens niet elke dag iets "slechts" toe. Het moet wel een beloning blijven. Nog even over jouw glaasje rode pijn per dag. Dat schijnt juist heel erg goed te zijn voor je. Volgens mij mag je dat blijven drinken als je het maar wel beperkt. Je moet het alleen wel bij je kcal. optellen. Jammer he? Maar chocolade telt veel sneller, dus dat voordeel heb jij weer.

Berichtje aan Winni: jij had het over je vetverbranding in je lichaam. Volgens mij is dat hetzelfde als je metabolisme. Als je te weinig eet, denkt je lichaam dat je in hongerstaking bent, of dat de derde wereldoorlog is uitgebroken en gaat je vetten vasthouden. Je valt dan ook niet zo veel af. Eet je dan een keer wel lekker, weet je lijf niet wat het overkomt en zet het meteen af in je lichaam. Bij de ene in zijn/haar bovenlijf, maar bij mij in mijn onderlijf. Ik ben dan ook het zogeheten peertje. Wel een geluk, want het te veel aan vet zit bij mij dus minder rond mijn hart en andere organen en dat schijnt weer gezonder te zijn. Ik kan eigenlijk beter zeggen .. minder ongezond, want te veel vet blijft slecht.

groetjes, Karen

12-01-2007
16:26:38
Reactie van carla(sportfanaat):

Ha,Ha,die Karen,ik moest meteen denken aan mijzelf,met dat stukje vlees,echt niet dat ze dat van mij afpakken,dat is te weinig,als het nou om een vet stukje gaat,oke,maar niet als je al constant mager eet,en daarvan ook aangepast,nee hoor!!!Voor mij niet!
En als ik een bui krijg,van ik weet het niet meer,schenk ik gewoon een rood wijntje in(ha,ha,ha)een ander wordt blij van een stuk chocolade,en ik van een glaasje rode wijn!

12-01-2007
16:16:23
Reactie van winni:

hai karen,

Ja daar zit ik nu net aan te twijfelen en ben er heel dubbel in: lijnen of afvallen.
Ik snap wat je ermee bedoelt.
Aan de ene kant wil ik snel resultaat, anderzijds weet ik dat ik niet levenslang door de week rond 900kcal wil zitten.
Tot nu toe kwa vlees is het voornamelijk kip en vis idd net als jij , rond 125-150gr.
Er gaan zoveel verschillende verhalen de ronde...wat je zegt: ik moet naar mijn eigen lichaam luisteren. Maar als je net begint probeer je toch allerlei info te verzamelen.
Mijn moeder, die verpleegkundige is, zegt dat een letterlijk : 'vermageringsdieet' voor iemand die in het ziekenhuis ligt op 750kcal per dag zit en dat dat letterlijk hongeren is, en dusdanig de draak speelt met je stofwisseling dat als je meer gaat eten veel aankomt! dat wil ik ook niet ..het is me wat !
Stabiliteit lijkt me het beste. het dubbele in mij is toch: dat SB heel snel resultaat belooft!
Ik moet ook nog geduld hebben, ben pas 1 week bezig !
wordt vervolgd dus......
Ik weet niet of jij dat ook hebt: maar ik heb wel enorm veel steun uit mijn omgeving. Mijn vriend maakt het niet uit trouwens..met bijna 25 kg meer vind ie mij nog steeds prachtig en ook nog eens 'niet te dik' hahaha liefde maakt echt blind zoals je leest!
ok fijne avond !
winni

12-01-2007
14:56:21
Reactie van karen:

hoi hoi,

Ik ken meerdere verhalen van mensen die dus heel strikt het SB-dieet volgen en er mega veel van afvallen. Maar ik ken ook soortgelijke verhalen als die van mezelf. Zelf viel ik er dus niet van af, omdat het voor mijn bezigheden op een dag te weinig was en ik door mijn voegen ben gezakt.

Leren luisteren naar je lichaam is inderdaad een hele goede opmerking van Carla en sinds ik dat doe, gaat het lijnen veel beter en prettiger. Maar zijn we aan het lijnen? Of zijn we aan het afvallen, omdat we ons eetpatroon hebben aangepast? Voor mijn gevoel ga ik voor de tweede, maar omdat ik nog best veel kilo's moet, vind ik het ook wel lekker als de kilo's niet met een pond per week, maar met 1 a 1,5 kilo per week eraf gaan.

Ge eens kijken bij valtaf.nl. Hierop heb ik mezelf aangemeld. Overigens niet onder Karen, want die was helaas al in gebruik door een andere Karen.

Zelf eet ik ook meer vlees dan SB heeft aangegeven. Een keer niezen en je lapje vlees van 75 gram vliegt van je bord. Ik let er wel op wat voor vlees ik eet. Is het kip, dan zit ik ook op 125 a 150 gram en zeker niet op 75 gram. Bij vis zit ik zeker op 150 gram, want na het stomen blijft daar anders niets van over.

Ik ben super saai, want ik drink geen alcohol. Toen mijn man en ik nog maar net verkering hadden, vond hij dat zo saai aan mij. Hij is er inmiddels wel achter dat alcohol en Karen echt niet samen gaan. Die kcal. hoef ik dus ook niet mee te nemen. Ik drink theļne vrije thee per dag en dan ook echt heel veel, drink 1 a 2 glazen cafeļne vrije coca cola light. Dus daar zit ook niets in en in plaats van 2 stuks fruit per dag, eet ik er 1 en drink ik een glas cool best light sinasappelsap.

groetjes van Karen

12-01-2007
14:41:56
Reactie van win = dus winni:

weten jullie dat gelijk anders word het verwarrend ..win en winni

12-01-2007
11:56:36
Reactie van win:

hoi carla(sportverslaafe);
Dus je bent erg positief , de gedachte strakjes om, te beginnen 10kg lichter te zijn zal mij veel kracht geven om wat strenger te zijn.

Ook succesverhalen van anderen helpen daar bij inderdaad!

Zoals ik al in andere berichten had geschreven zit mijn 'proefweek', lees: beproeving-week erop. Durf nu wel nog een tandje terug te doen. Ik heb vanochtend ook maar bakkie magere yoch. op, 4 lychees en 1/2 mango en mijn buik rommelt wel: maar ik geef er gewoon geen gehoor aan tot lunchtijd! Pech dan voor mijn buik! Ik weet mezelf dus beter te beheersen ( hoera) , want het 'ach een beetje kan geen kwaad' heeft nu tot gewichtstoename van bijna 25 kg geleid in 15 maanden tijd!
groetjes!
winni

goed maar, nu: lunchtime! ;-))

12-01-2007
11:50:35
Reactie van winni:

Oja en Karen,
ik geloof het meteen van die 800-900 door de week van SB..al heb ik tros radar niet gezien, ik kom t overal tegen!ja dan wil afvallen wel lukken ja! ze heeft nu een nieuw boek he: op gewicht blijven

12-01-2007
11:48:58
Reactie van winni:

Hoi karen,
ik eet momenteel dus net iets teveel, vergeleken jouw idd , dat zit hem in 2 dingen: teveel vlees ( kip dus en vis ) s'avonds en ook nog 1 a 2 glaasjes wijn per dag ..als ik niet drink, en op de 75-100gram vlees ga zitten kom ik er ook wel aan.
Voor mijn gevoel het ik een opstartweek gehad, en wil vanaf as maandag wat minder kcal gaan nemen . kwa avondeten zal ik SB wel volgen, al zal ik soms de weightwatchers vuistregel toepassen: 'onbeperkt' aardapp en onbeperkt volkorenpasta..kijken hoehet gaat ..
ik wete nu wel waar de schoen knelt en ben wonderbaarlijk gemotiveerd, normaal kan ik hele dagen aan eten denken, en nu is dat heel anders. ik ga natuurlijk geen kookboeken lezen nu he..hahaha
ik vond het wel leerzaam zo vanalles van iedereen te lezen, maar ook wel erg verwarrend! Word er wel eens door in de war gebracht, mijn eigen koers leren bepalen en blijven varen!

12-01-2007
11:00:42
Reactie van carla(sportverslaafd):

Volgens mij is er nog een carla op dit forum,dus....vandaar het bijnaampje!

12-01-2007
10:51:50
Reactie van carla:

Hoi,ik volg nu een aantal weken sonja,en ik vindt het een goed dieet,je leert heel veel van haar gerechten,maar vindt dat je ook zelf moet experminteren,maar dat moet je leren,soms ben je gewoon bang om iets anders te doen,want oh jee,als ik niet doe wat ze schrijft dan val ik niet af,dat had ik tenminste,ik wilde nou eindelijk is de kilos kwijt,dat ik het echt helemaal serieus deed.Nu.....alles bijelkaar ben ik een ruim een half jaar bezig met afvallen,niet alleen maar met sonja hoor,eerst andere eetgewoontes gedaan,maar dat ging lang niet zo goed als nu sonja,voor de feestdagen zat ik in de 5e week,en ben nu deze week weer begonnen in de 5e week.
Ik heb met de feestdagen mijzelf lekker laten gaan,en behoorlijk wat gedronken,maar ik ben niks schrikbarends aangekomen.
Wat ik wel merkte,is dat ik de feestdagen wat extras at (niet slecht)en dat ik zelfs was afgevallen,dus ik geef dan wel gelijk met het feit dat je wat meer tot je moet nuttigen,maar.....zelfs dat is persoonlijk.
Ik heb mijn lichaam gewoon goed leren kennen,in dat half jaar.
Wat ik vindt is dat je je eetpatroon moet veranderen voor je hele leven,en het afvallen niet moet zien als effe een snelle oplossing.
Het heeft tijd nodig,en een hoop doorzettingsvermogen,en dan......als je op je gewicht zit......gewoon doorgaan met wat normaal is.Maar ja,een hoop mensen vergissen zich erin,want die denken.....kom op,we gaan dieten,zijn afgevallen,en denken dat ze overal vanaf zijn,echt niet.
Dus ik ben erg tevreden over sonja,en ze legt het ook goed uit,zij zegt ook dat je een gebakje mag nemen,maar welke en hoeveel dat bepaal jezelf,zij legt ook uit,dat je naar je eigen lichaam moet luisteren,heb je meer nodig,dan neem je dat extra,sport je?,dan heb je meer energie nodig,dus....hou op met tellen,het gaat om je eigen lichaam.
Een Sonja bakker fan!

Vorige  1  2  3  4  5  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim