online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Het Sonja Bakker dieet: mijn positieve maar vooral ook negatieve ervaring
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Het Sonja Bakker dieet: mijn positieve maar vooral ook negatieve ervaring

17-09-2006

Ik volg sinds een paar weken het Sonja Bakker dieet en was er in principe tevreden over. Het grootste voordeel voor mij was en is dat ik zelf niet iedere dag hoef na te denken wat ik wil eten, want dat heeft Sonja al voor mij gedaan d.m.v. het boekje. Ik merkte namelijk dat ik eenzijdiger begon te eten en door het boekje van SB heb ik weer variatie in mijn eetpatroon gekregen. Ik geloof overigens niet in afvallen d.m.v. pilletjes en poedertjes (ook niet in Herbalife), maar wel door je eetpatroon aan te passen en veel te bewegen.

Toch vind ik dat er een groot nadeel aan dit dieet zit. Ik kreeg steeds flinke last/pijn van mijn maag en weet uit ervaring dat als ik te weinig eet, ik niet meer afval en ook last van mijn maag krijg. Daarom ben ik de kcal. per dag gaan tellen. Er zijn dagen bij dat je maar tot 800 - 900 kcal. komt.

Bij Tros Radar was een diëtiste die waarschuwde voor de lage hoeveelheid kcal. die je per dag binnen krijgt bij dit dieet. Ze had het over 800 tot 1000 per dag. SB beweerde in hetzelfde programma dat dat niet waar is en dat het aantal tussen de 1300 en 1600 per dag ligt, maar dat klopt (zeker door de weeks) niet, tel het zelf maar na. Daarbij wandel ik ongeveer drie keer per week een uur stevig door, waarbij je ook flink wat kcal. verbruikt en ik daarom echt niet kan leven op 800 a 900 kcal. per dag.

Voor mezelf heb ik de juiste oplossing gevonden. Ik volg nog steeds het dieet uit het boekje, maar heb het aangevult en zorg er nu voor dat ik minimaal 1100 kcal. per dag eet. Meestal kom ik aan de 1200 tot 1300 kcal. Ik heb daardoor geen last meer van mijn maag, voel me stukken fitter en last but not least ..... ik val ongeveer 1 kilo per week af.

Ik ben inmiddels 25 kilo kwijt en wil het nog ongeveer 10 kilo zo volhouden. Daarna ga ik het aantal opschroeven naar ongeveer 1500 kcal. per dag. Dit wil ik volhouden totdat ik op mijn streefgewicht ben. De laatste 8 kilo zullen een stuk langzamer gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat ik ze er op die manier af kan houden.

Zodra ik op gewicht ben, ga ik mijn voeding langzaam verhogen, net zo lang tot ik weet hoeveel ik kan eten en er niet van zal aankomen. In principe zal dat circa 2000 kcal. per dag zijn, maar ik ga uitproberen of dat voor mij ook geldt. Natuurlijk blijf ik veel bewegen. Ik wil minimaal 3 keer in de week blijven wandelen en denk er zelfs over om een crosstrainer aan te schaffen voor de natte dagen.

Die 25 kilo zijn er overigens niet allemaal af d.m.v. het SB dieet. Ik was er al 20 kwijt voordat ik het boekje ging volgen. Ik ben ook geen voedingsdeskundige, maar eigenlijk alleen maar een vrouw die een overgewicht had van 43 kilo en die kilo's nu eindelijk eens echt kwijt wil zijn. Ik ben op de goede weg en die resterende 18 raak ik ook nog kwijt. Ik heb geen idee hoe lang dat nog zal duren, maar ik weet wel dat het me gaat lukken.

12-01-2007
09:52:48
Reactie van karen:

Hallo, mijn naam is Karen en ik heb de begintekst geschreven (vergeten mijn naam eronder te plaatsen, maar ik ben het echt).

Leuk jullie reacties te lezen en dat jullie ook hetzelfde denken als ik. Ik ben de punten van SB pas gaan tellen toen ik zo beroerd werd met mijn maag. SB mag zeggen dat je tussen de 1300 en 1600 kcal. per dag binnen krijgt, maar daar geloof ik helemaal niets van. Ik heb het zelf nagerekend. Er zijn tegenwoordig zo veel lijsten waarop je het zelf kunt bekijken. Ik kwam bij haar dagen op circa 800 kcal. door de weeks. Heb ik fout gerekend, dan kom je aan 900, maar zeker niet aan 1300 tot 1600. Wel is het zo dat ze in het weekend hoger zit dan door de weeks. Veel diëtistes zeggen het, Tros Radar heeft het nagezocht.

Mijn tekst heb ik al weer 4 maanden geleden geschreven en ik ben in die tussentijd veschrikkelijk wezen jo-jo-en. Dat komt mede door feestjes, verjaardagen en dan natuurlijk sinterklaas, kerst en oud en nieuw. Maar dat komt mede doordat mijn motivatie naar een nulpunt was gedaald.

Op 8 januari ben ik weer begonnen. Ik was op dat moment nog "slechts" 22.5 kilo kwijt. Het "slechts" staat tussen haakjes, want ondanks dat ik een aantal kilo ben aangekomen, zijn die andere 22.5 er toch nog af.

Ik volg al lang niet meer het SB dieet. Momenteel eet ik circa 1300 kcal. per dag en val er mee af. De afgelopen 4 dagen ben ik weer 3 kilo kwijt en ik ben momenteel zo enorm gemotiveerd, dat ik er weer voor ga. De eerste kilo's gaan bij mij altijd snel en als ik binnenkort één à anderhalve kilo per week afval, is dat voor mijn lichaam en bouw netjes en normaal.

Ik ben vooral meer broodproducten per dag gaan eten. Daarop doe ik mager beleg en ook niet dik. Ook doe ik er Milner kaas op, die voorgesneden plakken, door de midden en dan een halve plak op 2 boterhammen.

een voorbeeld van een doordeweekse dag:

ontbijt:
2 boterhammen met beetje filet Americain

tussendoor:
1 plak ontbijtkoek

lunch:
3 boterhammen
halve plak kaas
1 plakje ham
250 ml light cool best jus d'orange
250 ml karnemelk

tussendoor:
1 (sinas)appel
250 ml optimel joghurt

avondeten:
1 ons mager vlees of 1,5 ons vis
125 gram aardappels
flinke berg groente

tussendoor:
ik tel eerst even hoeveel ik ongeveer heb gehad en als ik onder de 1200 kcal. kom (ligt eraan welk vlees en groente e.d. je eet) dan neem ik bijvoorbeeld 28 gram zoute stokjes. Dit is 100 kcal en mijn "slechte" lekkernij per dag.

Op deze manier kan ik het heel goed volhouden. Uit elke groep van de schijf van 5 pak ik dus producten. Oh nee, ik eet bijna geen vet. Dat is eigenlijk mijn enige minpuntje, maar soms maak ik wel eens jus of een sausje. Als ik 's avonds macaroni maak, meet ik de elleboogjes ook af, de groente en het vlees. SB deed het niet, maar ook daar doe ik een rode saus doorheen.

groetjes, Karen

12-01-2007
08:56:13
Reactie van win:

Hoi Petra,
Dat van geen alcohol meer nuttigen zou ik ook moeten doen, volgens mij scheelt dat veel . Ik drink toch wel circa 10 glazen alcohol per week , elke avond nip ik wel aan een horeca glaasje wijn en in het weekend zeg 3 op een dag. Soms lukt het me een paar dagen niet te drinken. Er wordt aan gewerkt.
Ik geloof het graag dat je lichaam gaat wennen aan de nieuwe eetgewoonten, en je na een poosje echt duidelijk merkt aan je 'oude'eten dat het veel te vet is.
Ik begin al te wennen aan weinig vlees, en weinig bakvet. Ook is mijn behoefte aan kaas nagenoeg verdwenen..ik ben een echt kaaskop: ik houd van alle kaassoorten van de hele wereld! ik hoop dat net al sbij jouw dta als je eenmaal op je streef bent, dta je lichaam en geets dta kunen vasthouden en er neit weer ene knop omgaat....
Het gaat al de goede kant op en dat na een week. Met SB begin ik as maandag, al niet zo heel strikt, want: heb jij ervaring met weight watchers?
Van hen 'moet'je 1800kcal per dag nuttigen , dat is een luxe vergeleken SB, die zelf zegt tussen 1300-1600 te zitten maar volgens tros radar daar ver onder zit..maar goed, jouw lukt het zonder te tellen. Voor mij is dta nu ff goed om te weten hoeveel er nu eigenlijk zit in wat ik eet, soms schrik je je rot!
Lopen is inderdaad erg goed. Ik zwem 1 maal per week ene uur, maar dan wel wedstrijdslag. Ik ben lid van de fitness, maar dara al een poosje niet geweest wegens blessures. ben van plan 1 maal fitness max. 1 uurtje en 1maal zwemmen, vaker op de fiest naar het werk zou ik ook moeten doen ;-).
Ik weet niet of je moet werken dit weekend, anders 'n fijn weekend. Ik zit nu op mijn werk, dus moet nodig eens aan de slag! haha
groetjes
Winni

12-01-2007
08:00:51
Reactie van petra; go running:

hey winnie
ik ben ongeveer in juli begonnen met af te vallen,
begon met geen alcohol meer te nuttigen.
daar na ben ik wat met voeding gaan doen.
boekje van sonja erbij en aanvullen, tellen deed ik niet.
op een gegeven moment kom jezelf toch wel op de lijn van; dit is goed en dit is slecht.
verder heb ik veel rauwkost gegeten.
wat ik wel moeilijk vond, ik heb onregelmatige diensten;
dag,-avond-nachtdienst.
eer dat ik daar mijn draai in gevonden had, dat duurde wel even, vaak schoot de warme maaltijd er bij in, maar een bak maaltijdsalade was/is ook lekker.
ik ben pas half nov. met lopen begonnen, waarom niet eerder? ik weet het niet, of misschien wel, ik liet op een gegeven moment de hond van mijn zoon uit, en die wilde steeds verder,
op dit momnet ben ik niet met lijnen bezig, is ook niet nodig, lichaam geeft zelf aan als er iets voldoende is, en weet je, als je een aantal maanden bv geen stroopwafel heb gegeten, is hij nu wel heeeel erg zoet! en wat ik voor het afvallen ook graag at; stukken 48*kaas.
als ik nu een stukje neem, ga ik bijna over de nek, zo vet, brrrrr
ik houd het bij 17* kaas, was ffe zoeken naar een lekker merk, maar die van de liddl is heerlijk!
mijn grootste angst was na het bereiken streef, dat ik zou aankomen..
maar tot nu toe is alles onder controle,
nou, ik hoop dat ik je nog wat tips kan geven.

groetjes

12-01-2007
07:45:46
Reactie van win:

Hai desiree,
Vanochtend woog ik ook presies 1 kg minder! Jij ook gefeliciteerd!

Ik woog 93 kg, 1.5 jaar geleden nog 73kg: maar toen sportte ik ook zeer intensief : 3 uur per week jiu jitsu en zwemmen. Mee gestopt door blessures, samen gaan wonen en toen dus echt gaan dichtslippen! Al krijg ik van mijn vriend nooit commentaar: hij vind me nog steeds een lekker ding ( lucky me ) hahaha

Ik wil het dus net als jij gaan aanpakken, ik volg mijn eigen richtlijnen, zal kwa grammen voor het avondeten zeker mee gaan doen met SB.
maar ik zit wel op ca 1600 kcal per dag hoor. vanaf a.s. maandag wil ik het wat intensiever aanpakken..
Net als jij had ik er ineens genoeg van, en idd na een paar dagen was de drang naar het 'kanen'best erg verminderd.
Zeker als ik uit mijn werk kwam at ik voor ik ging koken een stuk kaas, of wat dan ook, snoepen uit de pan, en dan vooral van het vlees, jus ....etc.
houd vol!
Alleen toen mijn vriend gisteren met een halve kilo pak mini marsjes , bounty's etc aankwam heb ik er toch eentje genomen. Ik had zoiets : had er gewoon wat voor jezelf gekocht ipv een hele zak in huis te leggen.
Ik zag vanochtend nog zat broeken in mijn kast liggen die ik als ik ben afgevallen weer aankan. Ik heb letterlijk van maat 36 ( wel heeeel lang geleden : dat ambieer ik niet meer hoor ) tot maat 46 in de kast liggen! misschien ken je dat wel.
Alvast prettig weekend, ik ga zo mijn laatste werkdag van de week tegemoet.
gr Winni

11-01-2007
22:19:29
Reactie van desiree:

Ik ben ook net bezig dan met Sonja Bakker dieet en door inderdaad zelf hier en daar wat dingen aan te vullen kun je altijd wel rond de 1300 cal. uitkomen per dag.
Zo neem ik altijd een paar eetlepels cruesli in de yoghurt en neem ik elke dag twee stuks fruit ook al mag je er van sonja maar eentje.
Wel heb ik me tot nog toe eigenlijk altijd gehouden aan de max wat betreft vlees en jus/saus.
Als ik op m'n werk zit heb ik wel een stevige lunch nodig anders houd ik het echt niet vol, dus op die dagen zorg ik dat ik een dubbele boterham mee heb met bijvoorbeeld kaas en dan plakjes komkommer ofzo, om het wat meer bite te geven zeg maar.
Ik denk wel dat ik door dit dieet eindelijk eens effectief af kan vallen, want ik merk gewoon zelf dat ik tussen eetmomenten door helemaal geen behoefte heb aan snaaigoed. Ik heb dan echt zoiets van: oh lekker, zometeen een stukje ontbijtkoek en dan is het ook gewoon goed voor mij.
Ik ben wel blij dat ik deze stap genomen heb want ik woog vorige week nog 96 en dat is het zwaarste dat ik ooit heb gewogen en na precies een week was er al een kilootje af :)

11-01-2007
21:06:44
Reactie van win:

Hoi Petra!
Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat je op je streef bent. Hoe heb je dat gedaan, naast dus voedingsgewoonten aan te passen toch nog op calorieen gelet, d.w.z. 'tellen'?

Heb je er lang over gedaan?

Inderdaad moet je echt eea aanpassen zoalsl je schrijft.
Sb kan wel een redelijke leidraad zijn, daarom heb ik het beokje toch gekocht!
Ineens had ik genoeg van mij zelf, al loop ik er al langer mee rond, misschien ken je dat wel.

Ik las eens een mopje: "Binnen in mij zit een slanke vrouw.......ik houd haar in bedwang met koekjes! "

haha zelf kwam ik niet meer bij toen ik het las.

Maar goed, ik ga ervoor en hoop een wat gezonder gewicht te bereiken, velen zijn mij voorgegaan, zoals jij dus. Tot schrijfs,
Winni

11-01-2007
19:42:16
Reactie van petra:

oja, ik vergat te vermelden dat ik het boekje van sonja gebruikt heb voor tips en ideën

11-01-2007
19:41:00
Reactie van petra:

hallo win.

een jojo effect krijg je doordat je, na welk dieet of veranderde eetgewoonte, weer gaat bunkeren!
toevallig vandaag bij dr phill gezien dat de kans op een hartinfarct 40% hoger ligt bij een jojo efect dan bij overgewicht, reden te meer om het jojoeffect niet te laten ontstaan.

ik ben vanaf half nov op mijn streef, eigenlijk zit ik er al weer onder.
ik heb gewoon mijn eetgewoonte aangepast( na mijn eigen veranderde eetgewoonten) en daar red ik het momenteel aardig mee,
groetjes

11-01-2007
19:33:52
Reactie van win:

hallo. ik heb het boekje zojuist aangeschaft. Ik ben zelfstandig al een week bezig middels de website van het veodingscentrum: de daagcheker kwa calorieen. Ik kom dan inclusief een glaasje wijn en 4 volkorenboterhammer per dag op ongeveer 1500-1600 lcal per dag uit. SB lijkt mij ook veel te weinig kcal per dag, dat houdt je nooit lang vol , ja misschien een paar maanden maar dan?! Volgens mij krijg je n een jo jo effect er word al voor gewaarschuwd. Ik ben dus van plan eea van SB mee te nemen, maar ga dit niet strikt volgen. Zo is een schaaltje yochurt en een appel echt te weinig voor je ontbijt tot aan de lunch met een 40- urige werkweek! Zo kan ik niet functioneren. Ik heb ook eens weight watchers geprobeerd: maar van het punten tellen werd ik gillend gek+ hele dag honger. Met mijn eigen dagcalorie- checker online bij het voedingscentrum gaat het beter. Ik wens iedereen succes en kan ook wel wat stuen gebruiken. Ik heb 25 kg overgewicht en ben dus nog maar 1 week bezig, ik kan dus wel wat stuen gebruiken.

18-09-2006
08:21:12
hoi hoi,
je hebt helemaal gelijk wat betreft het lage aantal call. is soms erg weinig.ik had het ook al eens een keertje uitgerekend, ik vul het ook gewoon aan tot een bepaalde hoeveelheid. ik heb net als jij niet alle kilo's verloren door sb, nl precies 10 kilo, daarvoor heb ik gewoon zo'n 6 kilo niet gesnoept.
al met al 16 kilo kwijt, nog 7 kilo tegaan.
ik had zo;n beetje hetzelfde schema als jij in gedachten, vooral als ik mijn streefgewicht bereikt heb, nou we zullen zien, we gaan ervoor,
succes! groetjes comë

Vorige  1  2  3  4  5  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim