welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diėtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Eetverslaving?
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Eetverslaving?

20-10-2006

Hallo allemaal. Ik ben 31 jaar oud en lijn al sinds mijn 15e. Was toen niet echt te dik, maar er konden wel wat kilootjes af. Het afvallen gaat vaak goed, maar ik kan het niet volhouden. Ik heb eind januari een zoontje gekregen en de 30 (!!!!!!!!!!!) kilo die ik tijdens mijn zwangerschap aan was gekomen zijn er nog steeds niet af. Ik weet nog 13 kilo zwaarder als voor mijn zwangerschap. Ik ben 1.80 mtr en weeg 93 kilo.
Ik eet niet omdat ik honger heb. Ik eet omdat ik heel de dag aan eten denk en het op een gegeven moment niet meer kan weerstaan. Ik weet van te voren dat ik na het eten een schuldgevoel heb, maar dat weerhoudt me er niet van om er niet aan te beginnen.
Laatst ben ik naar de bakker gegaan om twee gebakjes en een hard broodje met eiersalade te kopen. Dat heb ik achter mekaar in de auto opgegeten. Dan ben je toch niet wijs of wel?
Ik baal er van, maar kan er niet mee stoppen. Ik wil zo graag afvallen, maar ik ben zo obsessief met eten bezig. Ben jaloers als ik hoor dat anderen veel afvallen. Ben zelfs jaloers als ik hoor dat anderen door bijvoorbeeld een griep of zo een paar kilo kwijt zijn.
Herkent iemand dit? Heeft iemand tips? Weet iemand hoe ik die laatste kilo's kwijt kan.
Vind het vreselijk om toe te geven, maar ik denk echt dat ik een eetverslaving heb.
groetjes Christel

05-11-2008
19:19:02
Reactie van karlijn:

Een heel goed boek in dit kader vond ik : Weet waarom je eet. Jane Hirschmann. Is te leen in de bieb of tweedehands te koop. Met name over dat je eten gebruikt als kalmeringsmiddel om je onrust te bestrijden. Je hebt niet zozeer een eetprobleem maar meer een kalmeringsprobleem. Het eten is daarbij een symptoom en het heeft dan ook niet veel zin het symptoom te bestrijden. Ik heb er veel aan gehad. groetjes karlijn

05-11-2008
07:00:35
Reactie van maarte:

Ik herken ontzettend veel in de verhalen die ik hier lees! Een paar geleden heb ik vaak keel ontstekingen gehad waardoor ik steeds veel afviel. Daarna at ik alles er snel weer aan..
Inmiddels zijn de keelontstekkingen over maar is het eetgedrag gebleven! Dan ga ik naar de supermarkt met in mijn hoofd wat ik ga kopen koop vervolgend precies wat ik nodig heb en ga naar huis met al mijn gezonde snacks fruit en groente en zet dit netjes in de kast.
Vervolgens krijg ik een keer een dip bui loop de stad in ga voor de chocolade snoep taart alles wat ik maar tegen kom en lekker is. Dan gaat het weer 2 dagen goed en daarna weer heel lang fout.

Wat mij vaak wel helpt is het opschrijven van wat ik eet en hoe ik mij voel een half uur nadat ik gegeten heb. Maar toch blijven deze freet buien terug komen. En ik weet zelfs al als ik het eten koop dat ik me erna ontzettend schuldig voel en als ik in de spiegel kijk walg van wat ik zie.

Ik ben op moment op een soort van wereld reis en dacht dat het hier beter zou gaan. Maar ook hier worden mijn gedachten gedomineerd door eten. Denk constant aan eten wat ik ga eten hoeveel ik ga eten en wat ik niet mag/ kan eten...

Ik heb net het boek gekocht waarom franse vrouwen nooit dik worden kreeg dit als en wat ik tot nu toe gelezen heb is dat het een effectief boek is met simpele maatregelen.

Wens iedereen succes en hoop dat we allemaal de knop in ons zelf kunnen om om te draaien..

30-10-2008
00:17:30
Reactie van dean:

Is niet erg als je veel eet. Maar eet gezond en niet te laat. Wanneer je sport kun je makkelijk deze calorieen eraf halen namelijk. Eet ochtends goed en stel eten en drinken niet uit. Want al je eten uitsteld ga javond toch bij eten. Meerdere keren perdag eten bijvoorbeeld.

Mvg Dean

05-10-2008
11:50:06
Reactie van josien:

Hoi iedereen!

Wat heftig al deze verhalen.. Ikzelf had ook ontzettend vaak last van eetbuien. Mijn eetbuien waren het ergst als ik uit mijn werk kwam en 's avonds voor de tv. Echt alles ging naar binnen.. Liga's, chocola, stroopwafels, ontbijtkoek, speculaasjes etc.
Ik ben hulp gaan zoeken en heb misschien wat tips. Ik heb nu zo goed als geen eetbuien meer gelukkig.
Het belanrijkste is: Ga sporten!! Echt zweten! Iedere dag tenminste een halfuur zes dagen per week. Ik heb een hometrainer gekocht en iedere avond fiets in hier een halfuur op. Na het sporten heb ik nooit eetbuien, dit omdat je lichaam een stof produceert waardoor je na het sporten geen hongergevoel hebt.
Daarnaast, ook belangrijk. Wees niet te streng voor jezelf. Een paar koekjes per dag kan geen kwaad. Als je te streng bent verlang je des te erger naar koek en snoep. Tot gevolg dat je het toch gaat eten en veel te veel.
Als laatste is het verstandig om goed te bedenken wanneer je een eetbui krijgt. Krijg je het als je tv kijkt. Zet dan een schaaltje druiven ofzo neer, zodat je dat neemt. Krijg je het uit school of werk, zoek dan afleiding. Neem een portie fruit of een plak ontbijtkoek en ga daarna iets doen. Wandelen, huiswerk maken, huishouden etc.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze tips. Moet wel zeggen dat het allemaal makkelijk lijkt, maar dat het in werkelijkheid veel moeilijker is. Sterkte allemaal!

Liefs, Josien 35 jaar.

04-10-2008
22:37:52
Je moet bing eating eens opzoeken. Ook suikerverslaving bestaat. 14 dagen geen suiker en je hebt al veel minder zin in zoet. Ik heb goed praten he. Weet er wel alles van, maar het uitvoeren is nog een andere zaak!

Groetjes

04-10-2008
19:44:54
Reactie van linda:

Hallo,
Ik ben Linda 18 jaar en ik ben al zo lang ik kan herineren,al bezig met wel eten,niet eten,hoeveel weeg ik enz enz.
ik herken me heel erg in jou verhaal!
Zelf heb ik dan geen kinderen,maar voorderest herken ik alles.

ik heb het er heel erg moeilijk mee,
ik zit op dit moment in een psygiatrische instelling,oa voor mijn eet-verslaving/probleem.
heeft er iemand tips om van je verslaving af te komen,en verstandig af te vallen?

Linda..

19-03-2008
10:15:58
Reactie van peter:

Hallo allemaal , Ik heet Peter en ik ben 31 jaar ! Ik heb ook een eetverslaving waar ik heel veel moeite mee heb ! Ik ben blij dat ik niet de enige ben ! Ik kan soms de verleiding weerstaan , maar helaas niet altijd ! Is er iemand die misschien een paar tips heeft , want ik weet het niet meer !

Met vriendelijk dank Peter 31 jaar .

10-03-2008
23:32:37
als je het drie keer per week zou hebben zou ik het geen verslaving kunnen noemen: je kan immers 4 dagen per week zonder prima functioneren.

een verslaving is pas, wanneer je zonder het benuttigen van product x (of het nou voedsel of wat anders is) niet kan functioneren. stel je drinkt elke avond 1 glas wijn, want zonder die wijn kan jij je niet ontspannen en van je avond genieten. is dat een verslaving. want je hebt de wijn nodig om de rest van de avond te kunnen functioneren.

maar er is een lijn tussen een verslaving en gewoon geen zelfdiscipline hebben en het daarop gooien... niet rot bedoeld maar ik snaai ook heel erg graag. en kan het erop gooien "tja ik ben eraan verslaafd" maar als ik eenmaal ermee kap, mis ik het ook niet. uiteindelijk heb je het niet nodig.

het is een knop die je om moet draaien. Bij mij hielp het al door de snacks buiten de deur te houden en gezonde vervangers aan te schaffen. zelf vind ik bijv kletskoekjes erg lekker.

dat zijn kleine ontbijtkoekjes met rozijnen en stukje appel, vind je bij de ontbijtkoek in een sesamstraat uitdeel verpakking. of lekker een trosje druiven of kiwi. of een fruitsalade. Het is voor een deel een kwestie van willen vervangen (bedoel het trouwens niet aanvallend ofzo hoor! maar meer als aanmoediging dat je het niet zomaar erbij moet neerzetten als je het echt wil veranderen. (natuurlijk is dit niet altijd even makkelijk, en geld dit voor elk persoon weer anders). maar het heeft voor een groot deel met zelfvertrouwen en zelfdiscipline te maken.

10-03-2008
20:44:50
Reactie van dagmar:

hee nanz,

er zijn richtlijnen voor wanneer iets een verslaving is. als je het bijvoorbeeld 3 keer per week hebt en langer dan 3 maanden, dan zou het een verslaving kunnen heten.

greetz dagmar

10-03-2008
16:16:16
Reactie van nanz:

Hallo,

Ik ben Nancy 34 jaar oud.
Eigenlijk weet ik niet of ik nog een verslaving heb .
Heb er wel een gehad.
Nu is mijn probleem dat ik niet een 1 keer veel eet maar de hele dag door.(steeds iets anders bv eerst een doosje smarties , dan een paar dropjes enz)
Is dat nou een eetverslaving?

Ik zit er erg mee en ben bang dat ik het aan mijn dochter van bijn 3 overbreng.
En me eigen gezondheid.

1  2  3  4  5  6  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim