online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - dik worden van anti-depressiva
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

dik worden van anti-depressiva

02-02-2007

Voor de mensen die het nog niet gelezen hebben,hier opnieuw. Mijn topic was opeens verwijderd,weet niet waarom. Het enigste wat ik kan bedenken dat de bronnen die vermeld waren hier niet mogen,nou ja dan zonder die bronnen en moeten mensen ze maar googlen.
Ik ken veel mensen die door anti-depressiva dik zijn geworden en door dieetiste en dokters niet serieus worden genomen,omdat men die mensen de schuld geven dat ze alleen maar dik worden van teveel eten. Er is ook een andere oorzaak die oorzaak wil ik hier graag vermelden.
Zelf ben ik ook tientallen kilo's aangekomen door de anti-depressiva.
Ja ik at te veel dat je in 6 maanden al 26 kilo aankom :-) Als je weet dat anti-depressiva met een hormoon loopt te klooien en dat dit waarschijnlijk de oorzaak ook is dat je zo dik wordt.
Bij mij heeft een kh arm dieet geholpen en ben ik mijn anti-depressiva kilo's kwijt + nog 11 kilo. Maar zelfs in het begin hielp het niet.
Als je op dieet bent en je bent er vanaf,dan nog kun je niet afvallen. Wees geduldig,als je van de anti-depressiva af bent,na een paar maanden,val je alsnog af.

A.d = Anti-depressiva
Cortisol=stresshormoon

Anti Depressiva heeft wel degelijk bij SOMMIGE mensen te maken met de gewichtsproblemen
Sommige mensen produceren een teveel CORTISOL. Cortisol heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Als je bloedsuiker spiegel omhoog gaat,door een tehoog CORTISOL gehalte,gebeurt er dus dit.

Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte in uw bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component is.

Dat is dus de reden dat je dik kan worden van anti-depressiva en anti-psychotica
Bij anti-psychotica vormt er zelfs een risico op diabetes type 2

Maar ik zal even een kleine uitleg geven over cortisol.
Cortisol regelt onder andere het suiker niveau in je lichaam. Cortisol zet je lever aan om glycogeen in je lever om te zetten in glucose en af te geven aan het bloed. In combinatie met insuline gebruikt je lichaam dit systeem om je bloedsuiker normaal te houden.
Cortisol regelt onder andere ook je lichaams temperatuur. Je lichaamstemperatuur kan alle kanten opschieten (van koorts tot onderkoeling) bij een laag cortisol niveau. Ook heeft cortisol onvloed op je bloeddruk (wel stukken minder dan natrium, maar wel een meetbare werking).

Bij een te hoog cortisol gaat je bloedsuiker onder andere omhoog, er treed een verplaatsing op van vetten uit de ledematen naar de romp van het lichaam, calcium word aan de botten onttrokken, er worden spieren afgebroken, en er treden verschillende mentale veranderingen op.

Bij een te laag cortisol gehalte gaat je bloedsuiker omlaag, kan je lichaam je lichaamstemperatuur niet meer goed regelen, bloeddruk daalt dramatisch, je krijgt een bruine huid (ACTH zorgt hiervoor, dit is het signaalstofje dat ervoor zorgt dat cortisol gemaakt word, alleen bij langere periodes), spieren verliezen aan kracht, mentale veranderingen.

Een veel te hoog cortisol gehalte is niet dodelijk zover ik weet, alhoewel de complicaties zeer ernstig kunnen zijn over tijd (afhankelijk van hoe hoog je cortisol is). Een laag cortisol gehalte daarentegen kan levensbedreigend zijn. Als je lichaam stopt met cortisol maken leef je maximaal 48 uur.

Maar dat zijn extremen. Cortisol regelt ook zoiets subtiels als je dag en nachtritme. tijdens je slaap is je cortisol waarde heel laag, maar ongeveer 2 uur voordat je wakker word gaat je cortisol spiegel flink omhoog om je voor te bereiden op de dag.

Cortisol heeft een dikmakende werking. Ik denk dat meerdere mensen hier op het forum vast wel van het middel prednison gehoord hebben (krijgen bejaarden vrij vaak in geval van ziekte). Dit is ook een vorm van de lichaamseigen cortisol alleen eentje met een langere en sterkere werking. Mensen die prednison slikken voor langere periodes worden meestal ook zwaarder.

Cortisol is vooral een mes met 2 kanten. Als je cortisol slikt krijg je op de eerste plaats al meer honger (stimuleerd honger gevoel) en op de 2de plaatst zorgt het ervoor dat vetten makkelijker opgeslagen worden in de romp van het lichaam. Als ik bijvoorbeeld mijn bewegings patroon en mijn etenspatroon niet verander maar mijn cortisol verhoog die ik per dag slik kan ik makkelijk kilo's bijkomen.

Dit is wel een effect dat je niet gelijk na een paar dagen merkt. Hiervoor heb je minimaal 1 week voor nodig om een effect te krijgen die meetbaar is op de weegschaal, langer voordat het zichtbaar word.

Ik kan een gok wagen waarom je precies dikker word van cortisol maar dit doe ik liever niet omdat ik nog geen artikelen ben tegengekomen waarin omschreven staat waarom je precies dikker kan worden en hoe het onderliggende proces werkt (zelfde als bij osteoporose. gooi cortisol op menselijk bot en er gebeurd niets. krijgt een mens teveel cortisol binnen kan hij botontkalking ontwikkelen. Ik weet dat het mogelijk is en in welke situaties het waarschijnlijk is dat het optreed maar hoe het werkt dat weet ik weer niet).

Maar dit was even een intro die ik moest geven om het onderstaande een beetje duidelijker te maken...
Ik heb wat gezocht op internet naar de combinatie tussen SSRI's en cortisol. Nu blijkt dat een SSRI wel degelijk invloed heeft op de cortisol werking in je lichaam. Bij depressieve patienten is gebleken dat ze een verhoogd CRF, ACTH en Cortisol niveau hebben in hun lichaam. Dit waarschijnlijk omdat er een cortisol resistentie is in het het regulerend systeem of door de stress veroorzaakt door de depressie (of een andere oorzaak,misschien PTSS)

Dit betekend: Normaal gesproken als er ACTH geproduceerd word krijgen de bijnieren de opdracht om cortisol te maken. Hoe meer cortisol in je bloed, des te minder ACTH en zullen je bijnieren steeds minder cortisol produceren. Daalt je cortisol word er meer ACTH geproduceert en start het proces opnieuw.
Als je een cortisol resistentie hebt op de receptoren, maakt je lichaam meer ACTH aan dan nodig (ook bij stress) en dus zullen je bijnieren langer cortisol maken en meer dan nodig. SSRI's schenen volgens een onderzoek de gevoeligheid van de receptor te normaliseren en dus ook de waardes in je bloed (dit was 1 artikel die ik tegenkwam en in het geval waar de serotines zich normaliseren door de SSRI's).

Verdere artikelen spreken erover dat een SSRI zelf de cortisol waardes beinvloeden. En wel doordat je lichaam een reactie geeft door meer cortisol en adrenaline te maken door de verhoogde serotine waardes. In zo'n geval kan de SSRI de cortisol resistentie juist veroorzaken.

Bron: mag ik niet vermelden dus doe ik het maar zonder. Je zult dus even moeten googlen op cortisol + anti-depressiva. Helaas zijn er alleen maar engelse site te vinden hierover

05-07-2010
12:25:03
Reactie van mary:

Het is hoe dan ook een opluchting dat er een goede reden is dat ik niet afval, leer ik na het lezen van dit forum. Hoe frusterend is het als je als een gek zit te Dr. Franken en te sporten en niets afvalt. Terwijl je vriendinnen, kilo's dunner worden. Het nemen van AD is geen geheim maar niets iets dat ik op me werk met iedereen wil delen. Dus zeg ik maar dat het door medicijnen komt die mijn stofwisseling vertragen. (Tenminste dat zegt mijn huisarts). Stoppen met ad vindt ik nu geen optie. Ik probeer dus vrede te vinden met een dikke ik. Maar makkelijk is het niet.

07-06-2010
01:15:30
Reactie van kersebloesem:

Hallo lieve lotgenoten!
Ik ben er ook heilig van overtuigd dat je aankomt van a.d.
Heb ongeveer 10 jaar geleden seroxat geslikt en ben daar zo'n 10 kilo van aangekomen.
Momenteel ben ik na een half jaar paroxetine slikken (voor paniekaanvallen),aan het afbouwen en ik was ff vergeten hoe rot je je daar door kan gaan voelen!
Maar ik weet dat dat na een tijd minder word.
Maar het is me nu dus WEER opgevallen dat je aankomt van deze medicijnen.
De vorige keer,na mijn seroxat-periode ben ik al mijn overtollige gewicht en nog 5 kilo extra afgevallen met herbalife.
Het heeft mij onwijs geholpen en ik ga het ook nu zeker weer op die manier doen.
Ik wil iedereen veel sterkte wensen (mét of zonder a.d.) om de overtollige kilo's er weer af te krijgen.

01-06-2010
17:20:49
Reactie van uitbalansie:

Probeer eens een een maand een dieet met alleen maar yoghurt 's morgens met musli (geen suiker, zoetstof evt) 's middags evt hetzelfde of wat crackers met licht beleg, beetje honing, (geen kaas!!) of een light-smeerkaasje. Verder maak je een soep die je een maand lang eet, maar waar alles in zit.
Bruine linzen, in een boullion (groenteboullion), 1 ui, 1 teen knoflook, 2 aardappels klein gesneden en een winterwortel. Zit alles in. Kan je de hele dag eten. Vult goed en is heel goed voor je ontlasting. Ik ben hiermee in 4 maanden 15 kilo kwijt geraakt. Maar let op!! Geen zoetigheid. De soep komt op een gegeven moment je oren uit, maar pech. Hij is echt lekker, dus je houdt het best uit.

Gewoon een tip, doe ermee wat je wilt...misschien helpt het :-)

Sterkte voor iedereen!!!

01-06-2010
16:49:43
Reactie van cynthia:

Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met paroxetine ben toen meteen 10 kilo aangkomen, ik merkte echt dat het daarvan kwam en ben na een paar maanden toch maar gestopt. Dat ging helemaal verkeerd en toch maar weer begonnen met de medicijnen. Ik kwam weer aan....waardoor ik steeds depressiever ervan werd, dus wat heeft het dan voor een zin? ik gebruik die pillen nooit meer...maar ik voel me nu zo ontzettend slecht, ik val helemaal niets af wat ik ook doe. Het lijkt nog steeds wel alsof ik alleen maar dikker wordt. Als ik dit van te voren geweten had had ik misschien wel eerder een psygoloog ingeschakeld om van mijn klachten af te komen.

18-05-2010
21:55:18
Reactie van patricia:

hallo harmke

ik weet niet of ze dat doen?? heb het nog niet nagevraagd.
ik heb wel enormmm steun van mijn huisarts. die helpt me ook
met bekijken wat ik kan en niet kan eten. we zijn nog niet bezig
echt met een richtlijn te zetten. omdat ik eerst een beetje rustiger
meot worden in mijn koppie. zodra dat een beetje rustiger is...
dan gaat ze me helpen met lijnen. maar ik begrijp wel...dat er meerdere mensen zoals mij zijn......die dus ook in een gehuchtje wonen. en die ook niet elke week.....naar een dietiste durven gaan.
mischien dat ze het eens na kunnen vragen voor hun zelf. ik heb op het moment steun genoeg aan mijn huisarts. is het durf?? ik weet het niet. maar op het moment heb ik het liefst gewoon alleen mijn huisarts. maar ik vind het een hele goede tip van jou!!!! als ik die lijn voorbij kom...van het durven...zou ik het mischien wel proberen met een dietiste. op het moment kan ik dat niet.

bedankt voor je tip hoorrrr...er zullen er zeker weten meerdere mensen wat aan hebben.

groetjessss
patricia

18-05-2010
19:42:53
Reactie van harmke:

Hoi Patricia,

Ik snap helemaal dat voor jou naar een dietiste gaan niet een optie is op dit moment. Ik dacht meteen toen ik jou verhaal las: kan ze niet naar jou toekomen? Wanneer je uitlegd waarom dat voor jou een oplossing zou zijn, moet daar toch een dietiste iets mee kunnen? Desnoods rekent ze reistijd erbij als consult?
Harmke

17-05-2010
22:14:18
Reactie van patricia:

hoi hoi harmke en uitbalanssie

ik ben het ook eens met jullie. het is wat je wilt...je moet dan een keuze maken. en opletten wat je eet...laten we eerlijk zijn, als je de veertig passeert...moet je zowiezo al meer opletten wat je binnen sprokkelt. en als je dan ook nog een AD slikt.....dan moet je helemaal oppassen.

ik vind het een goed systeel zoals jij het doet harmke. echt goed. dat je dan hulp krijgt....van een dietiste..is helemaal mooi. helaas is dat niet voor iedereen. voor mij zou het niet gaan...omdat ik dus pleinvrees heb...en als ik ook maar ergens naar toe moet...baal ik als een stekker. boodschappen ...doe ik dan ook smorgens vroeg. dan lopen er nog niet veel mensen in de winkel. dus en dietiste....wij wonen in een gehuchtje....en dan meot je toch weer de auto nemen...
en een half uurtje rijden. (mits je niet voor de brug staat). en dat maakt een pleinvrees patient ontzettend nerveusssssssssss. maar als je er eentje lekker dichtbij hebt...das schitterend. zouden ze in de kleine gehuchtjes ook eens moeten aan denken.

AD slik je niet voor je plezier....ik kan veel hebben....maar zoals ik al schreef...als ik het niet neem...heb ik constant het idee dat ik ga flauwvallen. en daarrrrr kan niemand mee leven. das gewoon geen pretje. want zonder AD kan je dan gewoon nietssssssss meer.

leuk dat iedereen hier op het forum is...en je zo de verhalen van iedereen eens kunt lezen. hoe zij er mee om gaan en zo. ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb.

groetjes aan iedereennnn
patricia

17-05-2010
22:05:46
Reactie van uitbalansje:

Een heel goede reactie van jou!!
Het is voor iedereen een eigen keuze (wel of niet AD slikken, of wat anders) en idd kan je proberen, je gewicht onder controle te houden zoals jij doet.

Ik zeg wel 'keuze', maar sommige mensen hebben geen keus. Dat weet ik ook wel. En dan moet je een middenweg vinden. In de eerste plaats acceptatie en op de tweede plaats zoals jij, zo bewust je gewicht op peil probeert te houden, helemaal goed!!

Ook kan je misschien af en toe langzaam met een iets minder hoge dosis proberen. Dat heb ik ook wel eens een tijd gedaan. Dan redden ik het 'net', maar was voor mijn lichaam wel beter.
De stroom-stootjes zijn trouwens tijdelijk (een week of 4) en hoe langzamer afbouw, hoe dragelijker.

Nu gaat het goed, maar ik weet niet of dat altijd zo zal blijven.
Als ik het weer moet nemen, zou ik het doen zoals jij het beschrijft!
Petje af.

Sterkte voor alle mensen die AD 'moeten' nemen, omdat ze geen keus hebben. Dit soort forums geeft je wel inzicht in dat het niet aan jou ligt en dat is heel prettig..succes :) Met een lach en een zonnetje ..

17-05-2010
13:23:05
Reactie van harmke:

Beste vrouwen, meiden, meisjes met ad en dik worden problemen.

Ruim een jaar geleden al eens gereageerd en enkele weken geleden ook weer. Dus daar kunnen jullie misschien terug lezen wat ik voor ervaringen heb. Ook ik was flink aangekomen door ad. In een half jaar tijd van 92 naar 78 kilo gegaan.
Mijn ervaring van het laatste jaar is dat doorslikken van ad en afvallen zeer beslist mogelijk is!!! Wanneer je accepteert dat je ad nodig hebt en dat wilt blijven slikken, vermoed ik dat je ook zult moeten accepteren dat je áltijd op je eetpartroon moet letten. Wanneer je daarnaast óok nog eens de veertig passeert, is 'gewoon' eten er niet meer bij volgens mij. (Tenminste wat wij de laatste decennia als gewoon eten beschouwen).
Wat mij heel erg helpt is : géén aardappels, geen pasta, geen rijst (of zo nu en dan een heel klein beetje), zo weinig mogelijk zoetigheden. En dat laatste betekent óok geen sausjes bijvoorbeeld, want aan allerlei kant en klaar verpakkingen wordt enorm veel suiker toegevoegd. Wees verder matig met (wit)brood!!! Ik heb begrepen dat hoe donkerder het brood, hoe meer (riet)suikers daar aan toegevoegd is om dat zo donker te krijgen.
Groente zijn onbeperkt te eten, met mager vlees. En ook fruit met mate, omdat daar ook veel suikers in zitten. Eieren en (amandel)noten ongebrand kunnen ook heel goed. Alles wat mediterraan is: olijfolie, kazen, olijven, artisjokken enz. enz. Superheerlijke salades van te maken. Zuivel (in magere vorm) geen probleem.
Kortom: ik eet koolhydraat arm.
Bij mij zijn de suikers op dit moment de boosdoener en niet zozeer de vetten.
Ik heb begrepen van de dietiste dat ik door de ad waarschijnlijk insuline resistentie heb ontwikkeld. Wat overigens sowieso vrouwen die ouder worden en richting overgang gaan kunnen ontwikkelen, van daar dat je veel vrouwen ziet die rond het middel dikker worden/zijn en wel redelijk dunnere armen en benen houden ('zwembandje'). Helaas zie je ook tieners die dat ontwikkelen. Omdat er te veel (verkeerde)suikers in voeding zit.
Je lichaam is niet meer in staat de suikers op afdoende wijze te verwerken en slaat ze op in vetten rond het middel.

Er zijn, nu Sonja Bakker zich heeft teruggetrokken uit de wereld die dieetgoeroe heet, weer nieuwe dieetgoeroes opgestaan en dr. Franken is daar een bekend voorbeeld van.

Ik lees veel over voeding en voedingsstoffen van allerlei verschillende dietisten, goeroes en trek daar mijn eigen conclusies uit. Neem hier en daar de verhalen met een korreltje zout (héél klein beetje zout dan...) en met behulp van mijn eigen dietist probeer ik op gewicht te blijven.

Vorige maand een flinke dip gehad (het wordt weer lekkerder weer, een lekkere borrel op een terras en wat lekkers erbij...enz. enz....) en eigenlijk heeft meer haar peptalk mij geholpen om weer de punten op de i te zetten, dan het dieet zelf. Weer met een hardloop schema begonnen en dat doet de geest ook erg goed.

Naast dat ik besloten heb om ad te blijven slikken (zie ook mijn ervarigen met angsten en depressies in mijn verhalen hiervoor), heb ik ook besloten blijvend naar de dietist te gaan. 4 uren worden er per jaar door de basisverzekering vergoed. Dat zijn 8 á 10 consulten per jaar en daar kom je een heel eind mee. Een soortement van apk voor mijn lijf, twee maal per jaar of wanneer het nodig is. Ik moet wel zeggen: het klikt erg goed met deze vrouw. Ik heb niet het gevoel dat ze mij wat 'aansmeert' of niet serieus neemt. En de afspraken bij haar zijn voor mij de bekende "stokken achter de deur".

Ik hoop dat jullie wat aan mijn ervaringen hebben. En wens iedereen heel veel succes toe ronddom gewichtsbeheersing en beslissingen over wel/niet stoppen met ad.

Harmke

13-05-2010
22:34:23
Reactie van patricia:

hejj uitbalansieeee

nou ik vind het klasse dat je kon stoppen!!!! mij lukt het niet.
dan krijg ik die stroomstootjes weer in mijn hersenpan. en daar
kan je gewoon niet mee leven.

net als jij...ben ik overgevoelig. vind het zooo vervelendddd om mensen pijn te doen...door het woordje NEE eens te zeggen. dat moet een mens leren hej? maar ik ben nu 43 en kan het nog niet.
mensen zijn zo gauw gepikeerd als ze eens het woordje NEE horen.
en dat doet mij dan weer zeer...en kan er dan dagen over denkennnnnnn. maar jaaa.

en je hebt groot gelijk!!!! AD maakt zeker weten dik!!!!
en ik ben nu ook veels te zwaar. woog altijd rond de 65....70. en nu 95!!!! na 10 jaar paroxetine te slikken. en dan af en toe nog een diazepam erbij. maar dat doe ik niet vaak. gelukkig.

met alles kon ik leven. met de dwangneurose....met me rot voelen soms. met mijn paniekvrees.(ging dan gewoon als eerste de winkel binnen smorgens, doe ik trouwens nog!!) maar met die stroomstootjes in mijn hoofd...en dan het idee hebben..oh jee daar ga ik. (flauwvallen). nee....daar kan ik dus niet mee leven!!!!

iedereen heeft andere symptonen waarom ze AD slikken. de 1 kan zonder....en de andere absoluut niet.

ik vind het heel fijn..dat je geen AD meer nodig hebt. en dat je al zoveel kilo's kwijt bent!! chapeau!!!!

groetjes allemaal
patricia

1  2  3  4  5  6  7  8  9  ... 14  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim