welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - dik worden van anti-depressiva
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

dik worden van anti-depressiva

02-02-2007

Voor de mensen die het nog niet gelezen hebben,hier opnieuw. Mijn topic was opeens verwijderd,weet niet waarom. Het enigste wat ik kan bedenken dat de bronnen die vermeld waren hier niet mogen,nou ja dan zonder die bronnen en moeten mensen ze maar googlen.
Ik ken veel mensen die door anti-depressiva dik zijn geworden en door dieetiste en dokters niet serieus worden genomen,omdat men die mensen de schuld geven dat ze alleen maar dik worden van teveel eten. Er is ook een andere oorzaak die oorzaak wil ik hier graag vermelden.
Zelf ben ik ook tientallen kilo's aangekomen door de anti-depressiva.
Ja ik at te veel dat je in 6 maanden al 26 kilo aankom :-) Als je weet dat anti-depressiva met een hormoon loopt te klooien en dat dit waarschijnlijk de oorzaak ook is dat je zo dik wordt.
Bij mij heeft een kh arm dieet geholpen en ben ik mijn anti-depressiva kilo's kwijt + nog 11 kilo. Maar zelfs in het begin hielp het niet.
Als je op dieet bent en je bent er vanaf,dan nog kun je niet afvallen. Wees geduldig,als je van de anti-depressiva af bent,na een paar maanden,val je alsnog af.

A.d = Anti-depressiva
Cortisol=stresshormoon

Anti Depressiva heeft wel degelijk bij SOMMIGE mensen te maken met de gewichtsproblemen
Sommige mensen produceren een teveel CORTISOL. Cortisol heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Als je bloedsuiker spiegel omhoog gaat,door een tehoog CORTISOL gehalte,gebeurt er dus dit.

Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte in uw bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component is.

Dat is dus de reden dat je dik kan worden van anti-depressiva en anti-psychotica
Bij anti-psychotica vormt er zelfs een risico op diabetes type 2

Maar ik zal even een kleine uitleg geven over cortisol.
Cortisol regelt onder andere het suiker niveau in je lichaam. Cortisol zet je lever aan om glycogeen in je lever om te zetten in glucose en af te geven aan het bloed. In combinatie met insuline gebruikt je lichaam dit systeem om je bloedsuiker normaal te houden.
Cortisol regelt onder andere ook je lichaams temperatuur. Je lichaamstemperatuur kan alle kanten opschieten (van koorts tot onderkoeling) bij een laag cortisol niveau. Ook heeft cortisol onvloed op je bloeddruk (wel stukken minder dan natrium, maar wel een meetbare werking).

Bij een te hoog cortisol gaat je bloedsuiker onder andere omhoog, er treed een verplaatsing op van vetten uit de ledematen naar de romp van het lichaam, calcium word aan de botten onttrokken, er worden spieren afgebroken, en er treden verschillende mentale veranderingen op.

Bij een te laag cortisol gehalte gaat je bloedsuiker omlaag, kan je lichaam je lichaamstemperatuur niet meer goed regelen, bloeddruk daalt dramatisch, je krijgt een bruine huid (ACTH zorgt hiervoor, dit is het signaalstofje dat ervoor zorgt dat cortisol gemaakt word, alleen bij langere periodes), spieren verliezen aan kracht, mentale veranderingen.

Een veel te hoog cortisol gehalte is niet dodelijk zover ik weet, alhoewel de complicaties zeer ernstig kunnen zijn over tijd (afhankelijk van hoe hoog je cortisol is). Een laag cortisol gehalte daarentegen kan levensbedreigend zijn. Als je lichaam stopt met cortisol maken leef je maximaal 48 uur.

Maar dat zijn extremen. Cortisol regelt ook zoiets subtiels als je dag en nachtritme. tijdens je slaap is je cortisol waarde heel laag, maar ongeveer 2 uur voordat je wakker word gaat je cortisol spiegel flink omhoog om je voor te bereiden op de dag.

Cortisol heeft een dikmakende werking. Ik denk dat meerdere mensen hier op het forum vast wel van het middel prednison gehoord hebben (krijgen bejaarden vrij vaak in geval van ziekte). Dit is ook een vorm van de lichaamseigen cortisol alleen eentje met een langere en sterkere werking. Mensen die prednison slikken voor langere periodes worden meestal ook zwaarder.

Cortisol is vooral een mes met 2 kanten. Als je cortisol slikt krijg je op de eerste plaats al meer honger (stimuleerd honger gevoel) en op de 2de plaatst zorgt het ervoor dat vetten makkelijker opgeslagen worden in de romp van het lichaam. Als ik bijvoorbeeld mijn bewegings patroon en mijn etenspatroon niet verander maar mijn cortisol verhoog die ik per dag slik kan ik makkelijk kilo's bijkomen.

Dit is wel een effect dat je niet gelijk na een paar dagen merkt. Hiervoor heb je minimaal 1 week voor nodig om een effect te krijgen die meetbaar is op de weegschaal, langer voordat het zichtbaar word.

Ik kan een gok wagen waarom je precies dikker word van cortisol maar dit doe ik liever niet omdat ik nog geen artikelen ben tegengekomen waarin omschreven staat waarom je precies dikker kan worden en hoe het onderliggende proces werkt (zelfde als bij osteoporose. gooi cortisol op menselijk bot en er gebeurd niets. krijgt een mens teveel cortisol binnen kan hij botontkalking ontwikkelen. Ik weet dat het mogelijk is en in welke situaties het waarschijnlijk is dat het optreed maar hoe het werkt dat weet ik weer niet).

Maar dit was even een intro die ik moest geven om het onderstaande een beetje duidelijker te maken...
Ik heb wat gezocht op internet naar de combinatie tussen SSRI's en cortisol. Nu blijkt dat een SSRI wel degelijk invloed heeft op de cortisol werking in je lichaam. Bij depressieve patienten is gebleken dat ze een verhoogd CRF, ACTH en Cortisol niveau hebben in hun lichaam. Dit waarschijnlijk omdat er een cortisol resistentie is in het het regulerend systeem of door de stress veroorzaakt door de depressie (of een andere oorzaak,misschien PTSS)

Dit betekend: Normaal gesproken als er ACTH geproduceerd word krijgen de bijnieren de opdracht om cortisol te maken. Hoe meer cortisol in je bloed, des te minder ACTH en zullen je bijnieren steeds minder cortisol produceren. Daalt je cortisol word er meer ACTH geproduceert en start het proces opnieuw.
Als je een cortisol resistentie hebt op de receptoren, maakt je lichaam meer ACTH aan dan nodig (ook bij stress) en dus zullen je bijnieren langer cortisol maken en meer dan nodig. SSRI's schenen volgens een onderzoek de gevoeligheid van de receptor te normaliseren en dus ook de waardes in je bloed (dit was 1 artikel die ik tegenkwam en in het geval waar de serotines zich normaliseren door de SSRI's).

Verdere artikelen spreken erover dat een SSRI zelf de cortisol waardes beinvloeden. En wel doordat je lichaam een reactie geeft door meer cortisol en adrenaline te maken door de verhoogde serotine waardes. In zo'n geval kan de SSRI de cortisol resistentie juist veroorzaken.

Bron: mag ik niet vermelden dus doe ik het maar zonder. Je zult dus even moeten googlen op cortisol + anti-depressiva. Helaas zijn er alleen maar engelse site te vinden hierover

29-05-2008
09:51:34
Reactie van liesjeisliever:

Hoi allemaal,

Ik wil even reageren op de 'help ik ben dik door a.d. en wat moet ik doen nu om t kwijt te raken?' -noodkreten hieronder.

Sinds 3 jr. slik ik paroxetine (Seroxat) en ik ben 15 kilo aangekomen. Voorheen kon ik eten wat ik wilde (ik ben 30 jaar), maar dat was ineens over.

Ik ben veranderd van iemand die alles kon eten in iemand die aanleg heeft om dik te worden. Daar heb ik me bij neergelegd en ik heb mijn voedingspatroon aangepast.
Ik let heel goed op wat ik eet. Dus vetarm broodbeleg, gezonde avondmaaltijden, gezonde tussendoortjes etc. Ook ga ik om de andere dag een half uurtje wandelen s avonds.
Sinds ik dat heb gedaan val ik ongeveer een halve kilo tot een kilo per week af, terwijl ik seroxat gebruik.

Mijn advies is dus: stop met treuren over dat je niet meer kan eten wat je vroeger at (want dat kan dus idd écht niet meer) en pas je voedingspatroon aan.

Je kan dan én je medicijnen blijven slikken én uiteindelijk ook weer in die spijkerbroek.

Het gedachteloos eten waar je zin in hebt is helaas voorbij, maar dat moet je dan maar proberen te accepteren.......

Sterkte allemaal!
Lies

28-05-2008
23:00:36
Reactie van zuster klivia:

Bijna alle anti-depressive heeft als bijwerking dat je er van aan komt, ook al ga je niet meer eten door bijv. toename van eetlust. De anti-depressiva die het minste bijwerking geeft op het gebied van de gewichtstoename is Sertraline. Sertraline is de werkzame stof, het is in de handel onder verschillende merknamen.

19-05-2008
10:10:25
Mijn partner is op dieet, en ook al doet hij nog zo zijn best, momenteel heeft hij nog wel een buikje. En alsof hij er niet erg genoeg mee zit zijn er altijd wel mensen die er wat van moeten zeggen. Zo laatst was er dus ook iemand die er wat van zei, gewoon zo maar uit het niets! Op zo'n moment weet ik dus niks te zeggen ook al zou ik het zo graag voor mijn vriend willen op nemen. Op een manier dat ik laat zien dat ik gelukkig met mijn partner ben, maar zonder te overdreven te reageren op die persoon. Dus het netjes houden maar tegelijkertijd die persoon ook eens even op zijn of haar plek te zetten. Heeft iemand iedeeen of tips? Want van zulke mensen word ik spontaan depressief!Voor andere mensen die er ook mee kampen.. succes jullie kunnen het best!

13-05-2008
12:49:00
Reactie van vlinder1975:

Hallo,

ik heb een paar jaar lang Fluoxetine geslikt wat ik een maand of 2 geleden heb afgebouwd.
Sindsdien kom ik aan in gewicht. Vraag me af of mensen ook deze ervaring kennen...aankomen na het afbouwen...?

ik hoor het graag.
vr groet van Vlinder

14-02-2008
09:16:18
Reactie van miranda:

ikzelf slik ongeveer 2jr,een antidepriesieva,heb al een paar keer proberen af te bouwen daarmee,maar dat lukt niet,dus ben bang dat ik daar niet meer van af kom,maar zolang het zo goed met me gaat,wil ik dat ook niet,ik wil nooit meer terug krijgen wat ik ooit gehad heb.alleen ik ben ruim aangekomen,dat vindt ik verschrikkelijk erg,heb al een afspraak gemaakt bij de dokter daarvoor,kan er echt niet meer tegen,is er nou echt geen manier om af te vallen en toch die medicijnen kunnen blijven slikken

07-02-2008
22:46:23
Reactie van petra:

hoi, probeer gewoon gezond te eten.... veel water drinken wat meer bewegen... en dan moet het er wel weer afgaan denk ik.

Mag ik vragen waarom je weer moest gaan slikken? wat waren je klachten precies? ben je nu weer op andere medicijnen of even niets?

weet je meid je moet je wel goed voelen in je vel... ga maar lekker even niet meer op die weegschaal probeer er geen obessie van te maken maar leef even gezond en let op je eten... dus niet niets eten maar gewoon gezond leven en eten...

succes meid! denk aan je

07-02-2008
22:39:23
Reactie van sandieke:

Hallo allemaal!

Het doet me deugd hier lotgenoten te treffen die wonderwel allemaal met dezelfde problemen kampen! Drie jaar geleden heb ik voor de duur van ruim één jaar Paroxetine geslikt. Dit hielp indertijd goed en ik ben toen ook geen grammetje aangekomen. Na een lastige afbouw met veel ontwenningsverschijnselen ging 't een tijdlang redelijk goed. Zonder medicijnen dus. Toch ging 't weer wat bergafwaarts helaas. Vandaar dat ik sinds twee weken nu Remeron gebruik. Maar tot mijn grote schrik ben ik in die (slechts!) twee weken al 10 kilo aangekomen! Ik ben hier zó ondersteboven van dat ik ermee naar de huisarts terug ben gegaan. Zij adviseerde me er direct mee te stoppen. Ik voelde me dan ook zó slecht over de extra kilo's! Twee weken geleden had ik nog maatje 34 en nu krijg ik mijn achterste amper in maat 40!!! Nou jaaaa! Ik voel me er echt heel beroerd onder en ben dus direct gestopt met Remeron. Dit viel gelukkig mee en ik heb er verder niet veel last van ondervonden. Maar nu die kilo's dus! Ik heb mijn levenlang nog niet hoeven lijnen; kon altijd eten wat ik wou zonder aan te komen! En nu dít! Heb ook totaal geen ervaring met dieten of afvallen. Wie heeft er een goed advies voor me? Weet me momenteel ècht geen raad....!!!!

25-01-2008
19:01:52
Reactie van jolanda:

Hallo dames
Zoals jullie weten heb ik ook 2 jaar seroxat geslikt en was 11 kilo aangekomen,maar toen ook gelijk gestopt met roken.
Ik was er een poosje van af,maar ging me toch weer down voelen,nu slik ik vanaf de Kerst Sintjankruid,en voel me nu weer goed.
Ik ben trouwens ook weer afgevallen,toen ik met a.d begon woog ik 55 kilo,toen ik stopte met a.d woog ik 66 kilo,en nu weeg ik weer 58 kilo,vind dat ik 60 kilo mag wegen.

Groetjes Jolan

21-01-2008
14:16:07
Reactie van gea:

Hallo,

Ik ben nu een tijdje van die rommel af en begin nu zomaar af te vallen...
gea

21-01-2008
13:30:34
Reactie van aartie:

hallo ik heb van alles gedaan maar er gaat geen kilo deraf ik eet ook heel gezond.

groetjes aartie

1  2  3  4  5  6  7  8  9  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim