online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - dik worden van anti-depressiva
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

dik worden van anti-depressiva

02-02-2007

Voor de mensen die het nog niet gelezen hebben,hier opnieuw. Mijn topic was opeens verwijderd,weet niet waarom. Het enigste wat ik kan bedenken dat de bronnen die vermeld waren hier niet mogen,nou ja dan zonder die bronnen en moeten mensen ze maar googlen.
Ik ken veel mensen die door anti-depressiva dik zijn geworden en door dieetiste en dokters niet serieus worden genomen,omdat men die mensen de schuld geven dat ze alleen maar dik worden van teveel eten. Er is ook een andere oorzaak die oorzaak wil ik hier graag vermelden.
Zelf ben ik ook tientallen kilo's aangekomen door de anti-depressiva.
Ja ik at te veel dat je in 6 maanden al 26 kilo aankom :-) Als je weet dat anti-depressiva met een hormoon loopt te klooien en dat dit waarschijnlijk de oorzaak ook is dat je zo dik wordt.
Bij mij heeft een kh arm dieet geholpen en ben ik mijn anti-depressiva kilo's kwijt + nog 11 kilo. Maar zelfs in het begin hielp het niet.
Als je op dieet bent en je bent er vanaf,dan nog kun je niet afvallen. Wees geduldig,als je van de anti-depressiva af bent,na een paar maanden,val je alsnog af.

A.d = Anti-depressiva
Cortisol=stresshormoon

Anti Depressiva heeft wel degelijk bij SOMMIGE mensen te maken met de gewichtsproblemen
Sommige mensen produceren een teveel CORTISOL. Cortisol heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Als je bloedsuiker spiegel omhoog gaat,door een tehoog CORTISOL gehalte,gebeurt er dus dit.

Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte in uw bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component is.

Dat is dus de reden dat je dik kan worden van anti-depressiva en anti-psychotica
Bij anti-psychotica vormt er zelfs een risico op diabetes type 2

Maar ik zal even een kleine uitleg geven over cortisol.
Cortisol regelt onder andere het suiker niveau in je lichaam. Cortisol zet je lever aan om glycogeen in je lever om te zetten in glucose en af te geven aan het bloed. In combinatie met insuline gebruikt je lichaam dit systeem om je bloedsuiker normaal te houden.
Cortisol regelt onder andere ook je lichaams temperatuur. Je lichaamstemperatuur kan alle kanten opschieten (van koorts tot onderkoeling) bij een laag cortisol niveau. Ook heeft cortisol onvloed op je bloeddruk (wel stukken minder dan natrium, maar wel een meetbare werking).

Bij een te hoog cortisol gaat je bloedsuiker onder andere omhoog, er treed een verplaatsing op van vetten uit de ledematen naar de romp van het lichaam, calcium word aan de botten onttrokken, er worden spieren afgebroken, en er treden verschillende mentale veranderingen op.

Bij een te laag cortisol gehalte gaat je bloedsuiker omlaag, kan je lichaam je lichaamstemperatuur niet meer goed regelen, bloeddruk daalt dramatisch, je krijgt een bruine huid (ACTH zorgt hiervoor, dit is het signaalstofje dat ervoor zorgt dat cortisol gemaakt word, alleen bij langere periodes), spieren verliezen aan kracht, mentale veranderingen.

Een veel te hoog cortisol gehalte is niet dodelijk zover ik weet, alhoewel de complicaties zeer ernstig kunnen zijn over tijd (afhankelijk van hoe hoog je cortisol is). Een laag cortisol gehalte daarentegen kan levensbedreigend zijn. Als je lichaam stopt met cortisol maken leef je maximaal 48 uur.

Maar dat zijn extremen. Cortisol regelt ook zoiets subtiels als je dag en nachtritme. tijdens je slaap is je cortisol waarde heel laag, maar ongeveer 2 uur voordat je wakker word gaat je cortisol spiegel flink omhoog om je voor te bereiden op de dag.

Cortisol heeft een dikmakende werking. Ik denk dat meerdere mensen hier op het forum vast wel van het middel prednison gehoord hebben (krijgen bejaarden vrij vaak in geval van ziekte). Dit is ook een vorm van de lichaamseigen cortisol alleen eentje met een langere en sterkere werking. Mensen die prednison slikken voor langere periodes worden meestal ook zwaarder.

Cortisol is vooral een mes met 2 kanten. Als je cortisol slikt krijg je op de eerste plaats al meer honger (stimuleerd honger gevoel) en op de 2de plaatst zorgt het ervoor dat vetten makkelijker opgeslagen worden in de romp van het lichaam. Als ik bijvoorbeeld mijn bewegings patroon en mijn etenspatroon niet verander maar mijn cortisol verhoog die ik per dag slik kan ik makkelijk kilo's bijkomen.

Dit is wel een effect dat je niet gelijk na een paar dagen merkt. Hiervoor heb je minimaal 1 week voor nodig om een effect te krijgen die meetbaar is op de weegschaal, langer voordat het zichtbaar word.

Ik kan een gok wagen waarom je precies dikker word van cortisol maar dit doe ik liever niet omdat ik nog geen artikelen ben tegengekomen waarin omschreven staat waarom je precies dikker kan worden en hoe het onderliggende proces werkt (zelfde als bij osteoporose. gooi cortisol op menselijk bot en er gebeurd niets. krijgt een mens teveel cortisol binnen kan hij botontkalking ontwikkelen. Ik weet dat het mogelijk is en in welke situaties het waarschijnlijk is dat het optreed maar hoe het werkt dat weet ik weer niet).

Maar dit was even een intro die ik moest geven om het onderstaande een beetje duidelijker te maken...
Ik heb wat gezocht op internet naar de combinatie tussen SSRI's en cortisol. Nu blijkt dat een SSRI wel degelijk invloed heeft op de cortisol werking in je lichaam. Bij depressieve patienten is gebleken dat ze een verhoogd CRF, ACTH en Cortisol niveau hebben in hun lichaam. Dit waarschijnlijk omdat er een cortisol resistentie is in het het regulerend systeem of door de stress veroorzaakt door de depressie (of een andere oorzaak,misschien PTSS)

Dit betekend: Normaal gesproken als er ACTH geproduceerd word krijgen de bijnieren de opdracht om cortisol te maken. Hoe meer cortisol in je bloed, des te minder ACTH en zullen je bijnieren steeds minder cortisol produceren. Daalt je cortisol word er meer ACTH geproduceert en start het proces opnieuw.
Als je een cortisol resistentie hebt op de receptoren, maakt je lichaam meer ACTH aan dan nodig (ook bij stress) en dus zullen je bijnieren langer cortisol maken en meer dan nodig. SSRI's schenen volgens een onderzoek de gevoeligheid van de receptor te normaliseren en dus ook de waardes in je bloed (dit was 1 artikel die ik tegenkwam en in het geval waar de serotines zich normaliseren door de SSRI's).

Verdere artikelen spreken erover dat een SSRI zelf de cortisol waardes beinvloeden. En wel doordat je lichaam een reactie geeft door meer cortisol en adrenaline te maken door de verhoogde serotine waardes. In zo'n geval kan de SSRI de cortisol resistentie juist veroorzaken.

Bron: mag ik niet vermelden dus doe ik het maar zonder. Je zult dus even moeten googlen op cortisol + anti-depressiva. Helaas zijn er alleen maar engelse site te vinden hierover

07-11-2007
15:13:27
Reactie van blossie:

Hoi Nora

Ik denk dat dat heel goed mogelijk is, gezien je gewicht erg toeneemt.
Maar je zou je huisarts kunnen vragen een psyhiater te informeren hierover, zij weten daar veel meer over.
seroxat of tewel paroxetine geeft veeeeel gewichtstoename en heftige duizelingen. Enorme geichtstoename doet ook iets met suikers, met het oog op suikerziekte.
Ik heb veel over Cymbalta gelezen en deze kent weinig vervelende effecten.

ik wens je veel sucses

07-11-2007
13:31:56
Reactie van dagmar:

kun je idd sneller suikerziekte krijgen als je ad neemt??

07-11-2007
12:56:38
Reactie van nora:

Ik wil zelf geen antidepressiva nemen.
Seroquel is mij aangeraden.
Een vriendin van mij neemt Xeroxat.
Zijn Xeroxat en Seroquel gevaarlijk?
Ook ivm suikerziekte? Want je kan nl. misschien gemakkelijker suikerziekte krijgen als je antidepressiva neemt.

Liefs, Nora -xxx-

06-11-2007
19:33:07
He hallo allemaal,

Ik lees met veel genoegen alle verhalen rond een ieder zijn probleem met overgewicht door AD en ik denk dat het heel goed is om dit te delen, omdat je anders echt het idee hebt dat het aan jou ligt, wat dus echt niet zo is.
Van elke AD kom je gwoon aan, de een wat meer dan de ander.
Dat is inmiddels duidelijk.
Ik heb wel ondervonden dat je bij een hogere dosis AD sneller overgewicht krijgt, dan bij een lagere dosis.
Ik probeer nu van 150 mg Zoloft naar 50 mg te gaan en ben daar al een maand mee bezig, mijn trek begint nu al af te nemen.
Dus als je kunt verlagen, dan zou dat voor een ieder een optie zijn.
Verder ga ik het CB dieet wat een aantal van jullie aanbevelen uitproberen. Is daar een goede website/dieet van te vinden ergens?
Kan iemand een link hier neer zetten?

Heel veel sterkte allemaal en weet, jullie zijn niet alleen met dit probleem!

schild

05-11-2007
10:57:44
Reactie van dagmar:

hoi zendy,

nou, ik vind het heel verstandig dat je bent doorverwezen naar een psychiater. die weten er gewoon veel meer van, nemen vaak de tijd om bijwerkingen en dergelijke op te zoeken. de huisarts heeft daar gewoon geen tijd voor.
nadat ik zelf enorm was aangekomen, ruim 30 kilo!, ben ik begin dit jaar gaan dieten. nou nee, wacht even. ik ben vorig jaar in mei begonnen met sb. ik vond dat idd super weinig en die evergreens tussendoor waren ook niet goed voor me. ik reageer niet goed op suiker. ik viel dus ook nauwelijks af, ja 5 kilo in 5 maanden tijd. toen ben ik en februari dit jaar begonnen met cb. ik ben tot nu toe daarmee 17 kilo afgevallen en sinds ik ermee gestopt ben, 2 maanden geleden, 2 kilo weer aangekomen. dit is echter normaal als je stopt met dit dieet dat je 2-3 kilo weer aankomt. in januari ga ik weer beginnen met cambridge om zo mijn laatste 6-7 kilo eraf te krijgen. ik weeg nu 67-68 en wil naar de 60 kilo. (ik ben 166 lang). tja dit is een beetje mijn verhaal.
wanneer heb je de afspraak bij je psycholoog? ik ben benieuwd wat hij te vertellen heeft. heel veel succes.

fijne dag. groetjes dagmar

04-11-2007
18:58:17
Reactie van zendy:

Hoi Dagmar,

Ik sta nu onder begeleiding van een psycholoog. De medicijnen heb ik voorgeschreven gekregen van de huisarts. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat hij niet echt goed heeft geluisterd naar mijn verhaal en ik binnen 5 minuten met een recept buiten stond. Ik vond dat altijd raar omdat ik dacht dat het niet verkeerd was om uitleg te krijgen over zulke heftige medicijnen. De eerste 4 weken heb ik alleen maar geslapen, een zombie was er niets bij, en ik was ook erg duizelig.
Ik zag allemaal lichtflitsen in mijn hoofd en mijn ogen knipperden heel erg vaak achter elkaar. En dan niet te vergeten het beven en trillen.
Nu gaat de Psycholoog een afspraak bij de psychiater voor mij maken om eens te kijken of dit wel de goede medicijnen voor mij zijn. Ik zou er het liefste helemaal vanaf willen maar ik denk dat dat nog iets te vroeg is.

Nog even over Sonja Bakker, ik hou wel een beetje mijn eigen dieet erbij aan. M.a.w. ik eet iets meer dan dat zij voorschrijft want ik heb het idee dat ik anders flauw zou vallen van de honger. Ik ben altijd een voorstander geweest dat veel groente en fruit geen kwaad kunnen. (op sommige soorten na) dus ik eet een extra appeltje en iets meer aardappels. Zo is het voor mij gemakkelijker vol te houden en lukt het ook, alleen duurt het iets langer!

Ben jij ook aan het lijnen, of heb je gelijnt en zo ja hoeveel ben je dan afgevallen? (misschien heb je dat al geschreven, maar ik ben een beetje vergeetachtig door de a.d.)

Groetjes van Zendy..

03-11-2007
10:42:16
Reactie van dagmar:

hoi zendy,

krijg jij je ad voorgeschreven door je huisarts of een psychiater? huisartsen weten soms weiniger wat betreft bijwerkingen van ad. ik slik dus nu efexor en in die bijsluiting staat de gewicht zellf zou afnemen. nou, he laas dus niet. ik zou je aanraden om toch over te stappen naar een ander ad alleen al om die bijwerkingen. helaas is dit ook nog een gedoe. officieel moet je eerst afbouwen, een week niets gebruiken en dan beginnen met de nieuwe. van dat afbouwen had ik ook nog eens heel veel afkickverschijnselen. heel vervelend.
ik hoop dat je eruit komt.

fijn weekend, groetjes dagmar

02-11-2007
21:37:31
Reactie van zendy:

Hallo Dagmar,

Oh, dus jij werd ook zo ontzettend duizelig van de a.d. Ik ben er wel eens voor naar de dokter geweest maar hij zei dat het niet daardoor kwam en ook het aankomen vond hij niet waarschijnlijk door de a.d.
En daar word ik nu weer zo moe van, nooit eens geloofd te worden terwijl het in de bijsluiter staat en overal op het net te vinden is. En ik die klachten nooit daarvoor gehad heb.

Hmm nu krijg ik dus ook mijn twijfels over overstappen op Zoloft, dat was ik eerst van plan omdat je daarvan juist zou afvallen. Maar als ik jou mag geloven niet dus.

Weet je wat ik ook zo raar vind, ik ben onder behandeling van een bekkentherapeute en die meet bij mij de spanning van de spieren. Maar nu blijkt dat mijn hele lichaam onder hoge spanning staat. En ik slik al 9 maanden a.d. dus erg relax wordt je er ook niet van.
Heb jij ook vaak last van dat nare beven en trillen, daar kom ik ook niet goed vanaf. Het enige waar het wel goed voor helpt is tegen de depressies. En daar ging het tenslotte om. Ik vraag mij alleen af hoe of het zodadelijk weer op mijn werk ga en of ik dan niet in slaap val haha.

Groetjes van Zendy..

02-11-2007
13:06:38
Reactie van nora:

Zijn Xeroxat en Seroquel gevaarlijk?
Ook ivm suikerziekte?

Liefs, Nora -xxx-

30-10-2007
09:25:46
Reactie van dagmar:

hoi zendy,

ja, het is een heel verhelderend verhaal, niet waar! ik was ook 33 kilo aangekomen toen ik zoloft ging gebruiken. echt een ramp. ben nu 18 kilo kwijt met het cambridgedieet. (zie hier ook mijn forum dat ik deel met andere cb-gebruikers).
maar, over de seroxat kan ik je zeggen dat ik er ook zoooo duizelig van werd. dit neemt af na een tijd maar toen ik er mee wilde stoppen werd het nog erger. een aantal jaren later ging ik weer aan de ad en de arts vroeg of ik al seroxat had geprobeert. ik vertelde hem over mijn bijwerking. toen zei hij dat dit vaker voorkomt met seroxat. toen ik zoloft gebruikte (en daarna prozac en nu efexor) had ik geen duizeligheid meer. seroxat staat er dus om bekend.
veel succes in ieder geval met het lijnen in combi met ad. het is moeilijk maar wel mogelijk.

groetjes dagmar

Vorige  1  ... 6  7  8  9  10  11  12  13  14  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim