online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - dik worden van anti-depressiva
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

dik worden van anti-depressiva

02-02-2007

Voor de mensen die het nog niet gelezen hebben,hier opnieuw. Mijn topic was opeens verwijderd,weet niet waarom. Het enigste wat ik kan bedenken dat de bronnen die vermeld waren hier niet mogen,nou ja dan zonder die bronnen en moeten mensen ze maar googlen.
Ik ken veel mensen die door anti-depressiva dik zijn geworden en door dieetiste en dokters niet serieus worden genomen,omdat men die mensen de schuld geven dat ze alleen maar dik worden van teveel eten. Er is ook een andere oorzaak die oorzaak wil ik hier graag vermelden.
Zelf ben ik ook tientallen kilo's aangekomen door de anti-depressiva.
Ja ik at te veel dat je in 6 maanden al 26 kilo aankom :-) Als je weet dat anti-depressiva met een hormoon loopt te klooien en dat dit waarschijnlijk de oorzaak ook is dat je zo dik wordt.
Bij mij heeft een kh arm dieet geholpen en ben ik mijn anti-depressiva kilo's kwijt + nog 11 kilo. Maar zelfs in het begin hielp het niet.
Als je op dieet bent en je bent er vanaf,dan nog kun je niet afvallen. Wees geduldig,als je van de anti-depressiva af bent,na een paar maanden,val je alsnog af.

A.d = Anti-depressiva
Cortisol=stresshormoon

Anti Depressiva heeft wel degelijk bij SOMMIGE mensen te maken met de gewichtsproblemen
Sommige mensen produceren een teveel CORTISOL. Cortisol heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Als je bloedsuiker spiegel omhoog gaat,door een tehoog CORTISOL gehalte,gebeurt er dus dit.

Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte in uw bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component is.

Dat is dus de reden dat je dik kan worden van anti-depressiva en anti-psychotica
Bij anti-psychotica vormt er zelfs een risico op diabetes type 2

Maar ik zal even een kleine uitleg geven over cortisol.
Cortisol regelt onder andere het suiker niveau in je lichaam. Cortisol zet je lever aan om glycogeen in je lever om te zetten in glucose en af te geven aan het bloed. In combinatie met insuline gebruikt je lichaam dit systeem om je bloedsuiker normaal te houden.
Cortisol regelt onder andere ook je lichaams temperatuur. Je lichaamstemperatuur kan alle kanten opschieten (van koorts tot onderkoeling) bij een laag cortisol niveau. Ook heeft cortisol onvloed op je bloeddruk (wel stukken minder dan natrium, maar wel een meetbare werking).

Bij een te hoog cortisol gaat je bloedsuiker onder andere omhoog, er treed een verplaatsing op van vetten uit de ledematen naar de romp van het lichaam, calcium word aan de botten onttrokken, er worden spieren afgebroken, en er treden verschillende mentale veranderingen op.

Bij een te laag cortisol gehalte gaat je bloedsuiker omlaag, kan je lichaam je lichaamstemperatuur niet meer goed regelen, bloeddruk daalt dramatisch, je krijgt een bruine huid (ACTH zorgt hiervoor, dit is het signaalstofje dat ervoor zorgt dat cortisol gemaakt word, alleen bij langere periodes), spieren verliezen aan kracht, mentale veranderingen.

Een veel te hoog cortisol gehalte is niet dodelijk zover ik weet, alhoewel de complicaties zeer ernstig kunnen zijn over tijd (afhankelijk van hoe hoog je cortisol is). Een laag cortisol gehalte daarentegen kan levensbedreigend zijn. Als je lichaam stopt met cortisol maken leef je maximaal 48 uur.

Maar dat zijn extremen. Cortisol regelt ook zoiets subtiels als je dag en nachtritme. tijdens je slaap is je cortisol waarde heel laag, maar ongeveer 2 uur voordat je wakker word gaat je cortisol spiegel flink omhoog om je voor te bereiden op de dag.

Cortisol heeft een dikmakende werking. Ik denk dat meerdere mensen hier op het forum vast wel van het middel prednison gehoord hebben (krijgen bejaarden vrij vaak in geval van ziekte). Dit is ook een vorm van de lichaamseigen cortisol alleen eentje met een langere en sterkere werking. Mensen die prednison slikken voor langere periodes worden meestal ook zwaarder.

Cortisol is vooral een mes met 2 kanten. Als je cortisol slikt krijg je op de eerste plaats al meer honger (stimuleerd honger gevoel) en op de 2de plaatst zorgt het ervoor dat vetten makkelijker opgeslagen worden in de romp van het lichaam. Als ik bijvoorbeeld mijn bewegings patroon en mijn etenspatroon niet verander maar mijn cortisol verhoog die ik per dag slik kan ik makkelijk kilo's bijkomen.

Dit is wel een effect dat je niet gelijk na een paar dagen merkt. Hiervoor heb je minimaal 1 week voor nodig om een effect te krijgen die meetbaar is op de weegschaal, langer voordat het zichtbaar word.

Ik kan een gok wagen waarom je precies dikker word van cortisol maar dit doe ik liever niet omdat ik nog geen artikelen ben tegengekomen waarin omschreven staat waarom je precies dikker kan worden en hoe het onderliggende proces werkt (zelfde als bij osteoporose. gooi cortisol op menselijk bot en er gebeurd niets. krijgt een mens teveel cortisol binnen kan hij botontkalking ontwikkelen. Ik weet dat het mogelijk is en in welke situaties het waarschijnlijk is dat het optreed maar hoe het werkt dat weet ik weer niet).

Maar dit was even een intro die ik moest geven om het onderstaande een beetje duidelijker te maken...
Ik heb wat gezocht op internet naar de combinatie tussen SSRI's en cortisol. Nu blijkt dat een SSRI wel degelijk invloed heeft op de cortisol werking in je lichaam. Bij depressieve patienten is gebleken dat ze een verhoogd CRF, ACTH en Cortisol niveau hebben in hun lichaam. Dit waarschijnlijk omdat er een cortisol resistentie is in het het regulerend systeem of door de stress veroorzaakt door de depressie (of een andere oorzaak,misschien PTSS)

Dit betekend: Normaal gesproken als er ACTH geproduceerd word krijgen de bijnieren de opdracht om cortisol te maken. Hoe meer cortisol in je bloed, des te minder ACTH en zullen je bijnieren steeds minder cortisol produceren. Daalt je cortisol word er meer ACTH geproduceert en start het proces opnieuw.
Als je een cortisol resistentie hebt op de receptoren, maakt je lichaam meer ACTH aan dan nodig (ook bij stress) en dus zullen je bijnieren langer cortisol maken en meer dan nodig. SSRI's schenen volgens een onderzoek de gevoeligheid van de receptor te normaliseren en dus ook de waardes in je bloed (dit was 1 artikel die ik tegenkwam en in het geval waar de serotines zich normaliseren door de SSRI's).

Verdere artikelen spreken erover dat een SSRI zelf de cortisol waardes beinvloeden. En wel doordat je lichaam een reactie geeft door meer cortisol en adrenaline te maken door de verhoogde serotine waardes. In zo'n geval kan de SSRI de cortisol resistentie juist veroorzaken.

Bron: mag ik niet vermelden dus doe ik het maar zonder. Je zult dus even moeten googlen op cortisol + anti-depressiva. Helaas zijn er alleen maar engelse site te vinden hierover

13-05-2010
22:15:26
Reactie van uitbalansje:

Luister lieve mensen, iedereen die AD slikt wordt dik. Punt.
Dus als je het moet slikken, is dat iets wat je moet accepteren.
Het is wel zo dat als je gezondheid eraan gaat (zoals bij mij het geval was) door te hoge cholesterol etc etc, dan moet je afvragen wat erger is, het middel of de kwaal.
Je kan ook dood gaan aan je gewicht, laten we eerlijk wezen.
En als je het kan redden zonder AD en niet dood gaat is dat misschien uiteindelijk beter.
Voor mij op dit moment wel tenminste. Ik ga soms dood van binnen zonder AD, maar dan denk ik weer, ik leef waarsch wel langer lichamelijk. Beter voor de kids, dat ik nog wat langer rond loop.
De momenten dat ik tegen de muur ga, probeer ik te accepteren en zonder mij dan even af. Ben nu eenmaal overgevoelig...en de rest. Ik probeer het echt te accepteren. Ik ben niet gek, ik ben anders.

Verder ben ik heel snel afgevallen na stoppen met Zoloft 100 mg. Toen ik het niet meer nam, had ik geen enkele eetlust meer en viel in 4 maanden tijd 15 kilo af. Ben nu weer op en zelfs een beetje onder mijn oude gewicht en ja, ik heb het 11 jaar geslikt. Dus er is hoop en ja, het ligt aan de AD. (en ik ben nu dus 23 kilo kwijt)

Misschien geen opwekkend verhaal, maar wel iets om over na te denken. Sterkte iedereen.

13-05-2010
18:55:17
Reactie van spinone girl:

Hoi Allemaal, ik wil nog even zeggen dat ik er erg veel problemen mee heb dat ik aangekomen ben van de anti depri! mijn man vind het niet erg.. maar zelf vind ik het wel...erg ik ben niet extreem dik maar wel fors geworden en daar baal ik van... ik denk dat ik maar weer aan de chin.kruidenpillen en de acupunctuur ga.. er moet gewoon 10 kilo af bah... liefs

13-05-2010
14:43:04
Reactie van mrs. d.:

Beste R,

Naast behalve letten op je eetpatroon, kan ik je verder niets aanraden. Het is nl. iets wat lichamelijks met je gebeurd, waar je verder geen invloed op hebt. Wetenschappers zijn er nog steeds niet over uit hoe het exact komt dat je aankomt van AD.
Sterkte en probeer op je eten te letten en iets aan lichaamsbeweging te doen.

gr.

13-05-2010
11:37:25
Reactie van ria:

Zelf gebruik ik sinds een half jaar anti-depressiva. Lithium 900 mg.
Altijd heb ik ongeveer hetzelfde gewicht gehad, maar sinds ik dit middel neem komt ik in gewicht aan en heb ik een dikke opgezette maag. Dit vind ik erg lastig. Daar komt nog bij dat ik dit medicijn altijd zal moeten blijven nemen. Zelf probeer ik nu minder te eten. Mijn warme maaltijd te halveren en geen toetje. Hebben jullie nog een goede tip?

12-05-2010
10:39:25
Reactie van patricia:

hoi hoiii sonja bakkertje.hihihihihi

tis was met die paroxetine. maar net als bij jou...helpt het mij ook tegen straatvrees.....paniekaanvallen.....dwangneurose. en zonder kan ik niet. helaassss.

30 ben je....en reuma....tja..ik vind het rot voor je lieverd. echt. maar ik ben wel blij voor je...dat je ook baat hebt bij paroxetine. want het is toch wat...als je dit allemaal hebt hej???

tegen nine wil ik zeggen.....je hebt makkelijk praten.....maar als je niet zonder kunt.....wat dan??? ik kan heel goed leven met al mijn verschijnselen. ZONDER paroxetine. maar als je opeens 25 keer op een dag het idee hebt....ik ga flauwvallen. als je die stroomschokjes in je hoofd voelt. geloof me.....daar kan geen mens mee leven!!!!! en die paroxetine.....die zorgt er voor...dat ik die stroomschokjes niet meer voel in mijn hoofd. en dat zorgt weer...dat ik MEER durf. geloof me nine, als ik ze neit nodig had...slikte ik ze niet!!! je hebt gelijk....mensen die kunnen stoppen... moeten dat zeker doen. maar helaas telt dit niet voor iedereen nine. hoe je het ook draait of keert.

sonja bakkertje....hihihi. ja sorry hoor...hihihi maar zo noem ik je maar effe,.,,hihihihi want ik zie geen naam staan. maar ik vind het mooi...dat je afvalt. ik ga het gauw ook weer een poging geven. en hoop ook af te vallen. we kunnen afvallen....maar het gaat moeilijker dan als je geen paroxetine neemt. das gewoon een feit. maar afvallen kunnen we hej??? sonja bakkertje.hihihihihihi

niet iedereen heeft dezelfde reden...dat ze aan paroxetine zitten. maar ik geloof wel.....dat er veel zijn die zonder kunnen. maar ik weet ook zeker...dat er velen zijn..die niet zonder kunnen. begreep iedereen dat maar eens!!!

groetjessss en sonja bakkertje....hou me op de hoogte over je lijnen hej??? klasse hoor. ga zo doorrrrrr.

knuffelssss
patricia

12-05-2010
10:12:51
Hoi Patricia,

Ja, Sonja Bakker helpt echt.
Ik ben nu 3,5 kilo kwijt in zeven weken.
Is weinig maar wel eraf.
Ik probeer het gewoon vol te houden al duurt het 1 of 2 jaar.
Ik heb ook nog eens reuma dus bewegen gaat erg slecht.
Maar ik hou vol tot nu toe.

Wat betreft de paroxetine, deze helpt mij enorm met mijn straatvrees en paniekaanvallen en ook met het accepteren van mijn reumaen bijbehorende medicatie.
Er is zoveel veranderd in mijn leven door de reuma, en ik ben pas 30 jaar, dus dat valt niet altijd mee.
Ik heb niet het gevoel dat ik mezelf niet ben, want ik kan gewoon huilen en emo zijn.
Een aantal jaar gelden heb ik ook paroxetine geslikt voor een postnatale depressie en toen was ik wel totaal afgevlakt maar nu niet.
Dus, ik heb het wel degelijk NODIG en blijf het ook gewoon gebruiken.
Als ik mezelf ook ooit afgevlakt ga voelen zoals voorheen dan overweeg ik misschien om ermee te gaan stoppen.
Maar misschien is het anders als je het middel voor een depressie of voor paniek slikt.

Ik vind het heel fijn voor iedereen die ermee wilt stoppen en kan stoppen, dan moet je dat vooral doen.
Maar voor mij en anderen is dat niet de oplossing, gewoon lijnen wel.

Liefs

12-05-2010
00:35:02
Reactie van nine:

Lieve Dames,

Je komt GIGANTISCH aan van antidepressiva, vooral van paroxitine(seroxat). Het ergste is nog wel dat je gewicht zich stabiliseert na een paar jaar om daarna weer even vrolijk door te gaan met nóg meer kilo's erbij. Sporten en lijnen hebben totaal géén zin!! Alleen afbouwen van de medicatie helpt. Héééél langzaam.....trek een jaar uit om af te bouwen om zodoende de akelige bijwerkingen hiervan te beperken. En laat je niet wijs maken dat je dit medicijn nodig hebt!...NEEE, je hebt last van de afkickverschijnselen en NEE, jij bent dit niet zelf! Ga iedere zes weken, 2 mg verminderen en dan kom je ervan af! Slik extra Omega-3 ter ondersteuning. Pas wanneer de rommel uit je lichaam is kun je gaan beginnen met afvallen en extra sporten.

(Ik ben na 10 jaar seroxat 20mg zo'n 15 kilo aangekomen, ik ben nu aan het minderen, zit op 10mg nu en ga door tot de rommel uit mijn lichaam is!)

11-05-2010
22:58:15
Reactie van patricia:

hallo hallo...

eerst en vooral..mooi dat je de anti-depressie pilletjes niet meer nodig hebt. je was dus ook bij gekomen. rot dingen. maar jij kunt dus
zonder....mij lukt het niet. maar ik baal enormmmm van het gewicht wat ik bijgekomen ben. ik heb dan ook alle maten in mijn kast hangen.
weg gooien doe ik niet. je weet nooit...of ik nog eens afval. ik probeer wel. maar het gaat heellll langzaaam. en dan voel je je rot...omdat het zo langzaam gaat...en dan krijg je weer een eetdag. tis een ellende.

maar zonder mijn pilletjes kan ik niet. ze helpen me enormmmm.

maar jij kunt al zonder. echt knap hoor. mij is al verteld...dat ik waarschijnlijk voor altijd deze paroxetine nodig zal hebben. dusss....
leuk vooruitzicht hej?hihihihihi

mischien dat ik sos sonja eens ga schrijven.hihihihihihihihi
ja ik lach er wel mee...want wat moet je anders???
maar zeer doet het wel..alsje je kast open trekt...en die mooie
kledij ziet.

affijn successs. en ik hoop dat je er nooitttttt meer aan hoeft.

knuffelsss
patricia

11-05-2010
22:47:00
Reactie van mrs. d.:

Ik schat mijn medicijngebruik tussen de 4/5 jaar, weet het niet zeker, dus vandaar dat in m'n eerste verhaal 5 jaar staat en de tweede 4 jaar...

11-05-2010
22:43:15
Reactie van mrs. d.:

Oh ja.. vergeten te vermelden. Ik ben in die vier jaar tijd dat ik het gebruikte in totaal 12 kilo aangekomen, en ben 27 en sport drie keer in de week en eet over het algemeen heel gezond.

Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  9  ... 14  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim