welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - dik worden van anti-depressiva
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

dik worden van anti-depressiva

02-02-2007

Voor de mensen die het nog niet gelezen hebben,hier opnieuw. Mijn topic was opeens verwijderd,weet niet waarom. Het enigste wat ik kan bedenken dat de bronnen die vermeld waren hier niet mogen,nou ja dan zonder die bronnen en moeten mensen ze maar googlen.
Ik ken veel mensen die door anti-depressiva dik zijn geworden en door dieetiste en dokters niet serieus worden genomen,omdat men die mensen de schuld geven dat ze alleen maar dik worden van teveel eten. Er is ook een andere oorzaak die oorzaak wil ik hier graag vermelden.
Zelf ben ik ook tientallen kilo's aangekomen door de anti-depressiva.
Ja ik at te veel dat je in 6 maanden al 26 kilo aankom :-) Als je weet dat anti-depressiva met een hormoon loopt te klooien en dat dit waarschijnlijk de oorzaak ook is dat je zo dik wordt.
Bij mij heeft een kh arm dieet geholpen en ben ik mijn anti-depressiva kilo's kwijt + nog 11 kilo. Maar zelfs in het begin hielp het niet.
Als je op dieet bent en je bent er vanaf,dan nog kun je niet afvallen. Wees geduldig,als je van de anti-depressiva af bent,na een paar maanden,val je alsnog af.

A.d = Anti-depressiva
Cortisol=stresshormoon

Anti Depressiva heeft wel degelijk bij SOMMIGE mensen te maken met de gewichtsproblemen
Sommige mensen produceren een teveel CORTISOL. Cortisol heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Als je bloedsuiker spiegel omhoog gaat,door een tehoog CORTISOL gehalte,gebeurt er dus dit.

Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte in uw bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component is.

Dat is dus de reden dat je dik kan worden van anti-depressiva en anti-psychotica
Bij anti-psychotica vormt er zelfs een risico op diabetes type 2

Maar ik zal even een kleine uitleg geven over cortisol.
Cortisol regelt onder andere het suiker niveau in je lichaam. Cortisol zet je lever aan om glycogeen in je lever om te zetten in glucose en af te geven aan het bloed. In combinatie met insuline gebruikt je lichaam dit systeem om je bloedsuiker normaal te houden.
Cortisol regelt onder andere ook je lichaams temperatuur. Je lichaamstemperatuur kan alle kanten opschieten (van koorts tot onderkoeling) bij een laag cortisol niveau. Ook heeft cortisol onvloed op je bloeddruk (wel stukken minder dan natrium, maar wel een meetbare werking).

Bij een te hoog cortisol gaat je bloedsuiker onder andere omhoog, er treed een verplaatsing op van vetten uit de ledematen naar de romp van het lichaam, calcium word aan de botten onttrokken, er worden spieren afgebroken, en er treden verschillende mentale veranderingen op.

Bij een te laag cortisol gehalte gaat je bloedsuiker omlaag, kan je lichaam je lichaamstemperatuur niet meer goed regelen, bloeddruk daalt dramatisch, je krijgt een bruine huid (ACTH zorgt hiervoor, dit is het signaalstofje dat ervoor zorgt dat cortisol gemaakt word, alleen bij langere periodes), spieren verliezen aan kracht, mentale veranderingen.

Een veel te hoog cortisol gehalte is niet dodelijk zover ik weet, alhoewel de complicaties zeer ernstig kunnen zijn over tijd (afhankelijk van hoe hoog je cortisol is). Een laag cortisol gehalte daarentegen kan levensbedreigend zijn. Als je lichaam stopt met cortisol maken leef je maximaal 48 uur.

Maar dat zijn extremen. Cortisol regelt ook zoiets subtiels als je dag en nachtritme. tijdens je slaap is je cortisol waarde heel laag, maar ongeveer 2 uur voordat je wakker word gaat je cortisol spiegel flink omhoog om je voor te bereiden op de dag.

Cortisol heeft een dikmakende werking. Ik denk dat meerdere mensen hier op het forum vast wel van het middel prednison gehoord hebben (krijgen bejaarden vrij vaak in geval van ziekte). Dit is ook een vorm van de lichaamseigen cortisol alleen eentje met een langere en sterkere werking. Mensen die prednison slikken voor langere periodes worden meestal ook zwaarder.

Cortisol is vooral een mes met 2 kanten. Als je cortisol slikt krijg je op de eerste plaats al meer honger (stimuleerd honger gevoel) en op de 2de plaatst zorgt het ervoor dat vetten makkelijker opgeslagen worden in de romp van het lichaam. Als ik bijvoorbeeld mijn bewegings patroon en mijn etenspatroon niet verander maar mijn cortisol verhoog die ik per dag slik kan ik makkelijk kilo's bijkomen.

Dit is wel een effect dat je niet gelijk na een paar dagen merkt. Hiervoor heb je minimaal 1 week voor nodig om een effect te krijgen die meetbaar is op de weegschaal, langer voordat het zichtbaar word.

Ik kan een gok wagen waarom je precies dikker word van cortisol maar dit doe ik liever niet omdat ik nog geen artikelen ben tegengekomen waarin omschreven staat waarom je precies dikker kan worden en hoe het onderliggende proces werkt (zelfde als bij osteoporose. gooi cortisol op menselijk bot en er gebeurd niets. krijgt een mens teveel cortisol binnen kan hij botontkalking ontwikkelen. Ik weet dat het mogelijk is en in welke situaties het waarschijnlijk is dat het optreed maar hoe het werkt dat weet ik weer niet).

Maar dit was even een intro die ik moest geven om het onderstaande een beetje duidelijker te maken...
Ik heb wat gezocht op internet naar de combinatie tussen SSRI's en cortisol. Nu blijkt dat een SSRI wel degelijk invloed heeft op de cortisol werking in je lichaam. Bij depressieve patienten is gebleken dat ze een verhoogd CRF, ACTH en Cortisol niveau hebben in hun lichaam. Dit waarschijnlijk omdat er een cortisol resistentie is in het het regulerend systeem of door de stress veroorzaakt door de depressie (of een andere oorzaak,misschien PTSS)

Dit betekend: Normaal gesproken als er ACTH geproduceerd word krijgen de bijnieren de opdracht om cortisol te maken. Hoe meer cortisol in je bloed, des te minder ACTH en zullen je bijnieren steeds minder cortisol produceren. Daalt je cortisol word er meer ACTH geproduceert en start het proces opnieuw.
Als je een cortisol resistentie hebt op de receptoren, maakt je lichaam meer ACTH aan dan nodig (ook bij stress) en dus zullen je bijnieren langer cortisol maken en meer dan nodig. SSRI's schenen volgens een onderzoek de gevoeligheid van de receptor te normaliseren en dus ook de waardes in je bloed (dit was 1 artikel die ik tegenkwam en in het geval waar de serotines zich normaliseren door de SSRI's).

Verdere artikelen spreken erover dat een SSRI zelf de cortisol waardes beinvloeden. En wel doordat je lichaam een reactie geeft door meer cortisol en adrenaline te maken door de verhoogde serotine waardes. In zo'n geval kan de SSRI de cortisol resistentie juist veroorzaken.

Bron: mag ik niet vermelden dus doe ik het maar zonder. Je zult dus even moeten googlen op cortisol + anti-depressiva. Helaas zijn er alleen maar engelse site te vinden hierover

25-04-2012
23:36:33
Reactie van nellie:

wie kan mij helpen, ben zwaar in het overgewicht, gebruik citrolopram al 7 jaar 40mg, mag daar nooit meer mee stoppen. moet er elke dag een in nemen van 40mg, wil zo graag afvallen + zit ook nog in de overgangsfase. ben zeker wel 30 kilo aangekomen in 7 jaren tijd. wie weet voor mij wat er bij mij past om af te vallen en of dat zo maar mag om alle medicijnen te kopen die niet overeen uit komt bij antiedeprisiva? welk soort afslankmiddel past bij dit medicijn?
groetjes nellie, dank je wel.

22-03-2012
14:09:36
Reactie van sandra:

Potverdorrie hier wordt ik niet vrolijk van als ik dit allemaal lees. Vorig jaar maart ben ik begonnen met afbouwen van Fluoxetine. Ik slikte het al 10 jaar en was ook ca 10 kilo aangekomen. Terwijl ik voor mijn gevoel altijd aan de lijn ben. Elke maandag begon ik weer maar voordat het donderdag was ging het alweer mis. Dan had ik inmiddels zoveel honger en trek in wat lekkers dat ik weer voor de bijl ging. Met name met snoepen. Aan mijn eten zelf ligt het niet. Dat is redelijk gevarieerd en niet teveel. Sporten tig keer in de week had ook nauwelijks effect. Wat baalde ik enorm van mijzelf. ik had ook steeds meer het gevoel dat het aan de fluoxentine lag dus wilde ik afbouwen. Ik was bang mijn angst voor slaapproblemen weer terug te krijgen dus ben ik samen met de homeopaat de strijd aangegaan. in juli 2011 was ik helemaal afgebouwd. Vanaf dat moment ben ik weer gaan opletten en hield ik mij aan het dieet dat mij was voorgeschreven door de dietiste. En wat ik hoopte gebeurde ook, heel langzaam aan verloor ik gewicht. En het koste mij amper moeite. Vreetaanvallen die verdwenen als sneeuw voor de zon en ik dacht ook niet de hele dag door meer aan eten. Zo ben ik in totaal 7 kilo kwijt geraakt. En wat was ik blij. Maar waar ik niet blij mee was is dat ik mij langzamerhand steeds minder goed ging voelen. Om het verhaal kort te maken. Mijn slaapproblemen heb ik niet teruggekregen maar daarvoor in de plaats vreselijke depressieve buien. Afgelopen februari hield ik het niet meer en ben ik naar de huisarts gegaan. Er zat niets anders op dan weer te beginnen met AD. Ik gaf haar de redenen aan waarom ik gestopt was en toen heeft ze cymbalta aangeraden ipv fluoxetine in de hoop dat ik daar niet van zou aankomen. De bijwerkingen waren pittig en daardoor viel ik nog 1,5 kilo af. Erg vond ik dat natuurlijk niet. Cymbalta werkt naar mijn idee nog beter dan fluoxetine. Ik voel me super. Het zonnetje schijnt weer en ik voel me zo veel beter. Maar........... mijn vreetbuien zijn weer aan het terugkomen en worden steeds erger en zijn onweerstaanbaar dwangmatig. Ik bezwijk steeds vaker. Mijn gewicht loopt alweer op en ik ben al weer 1,2 kilo aangekomen. Ik wil dit niet! Ik baal hier zo ontzettend van. En zo te lezen kan ik het niet tegenhouden. Het gaat gewoon buiten je wil om. Wat is dit toch vreselijk K! Is er dan nou echt helemaal niets aan te doen. Ik kan niet zonder die pillen blijkt nu maar straks ben ik weer depressief vanwege mijn gewicht. Please help!

20-03-2012
20:00:07
Reactie van sascha:

Visoliecapsules willen ook nog wel eens helpen, zowel tegen depressie als tegen overgewicht.
Succes, Sascha

20-03-2012
19:32:29
Reactie van gerda:

Hallo,

Heb goed nieuws.
Sinds 12/02/2012 neem ik geen enkele rotpil anti-depressiva meer en dit na 12 jaar slikken van Efexor Excel 150 mg.

Voel nu ook geen afkickverschijnslen meer, zoals duizelig en bijna flauwvallen.
Ik heb alles afgebouwd onder begeleiding van dr. Duchateau, wonende in Merem (Belgie). Hij is al jaren bezig met patienten te genezen van CVS/fibro.
Hij werkt met baxters, homeopathie, Bachbloesems .....
Ze komen van buitenland (Frankrijk, Duitsland, Nederland) naar Dr. Duchateau om te genezen, ook kankerpatienten. als je ten einde raad bent gaan ze naar hem.

Ik volg sinds een tijdje het Mayo-dieet (vind je op internet) en ben nu toch al 3 kilo afgevallen. Ik wil terug een gezond BMI.

Ik heb nog een lange weg te gaan, maar heel veel kwalen zijn al beter.

Groetjes en sterkte aan iedereen

20-03-2012
16:44:21
Reactie van lideke:

Hallo allemaal,
Ik slik al 16 jaar AD en ben ook 25 kilo aangekomen. Ben een paar keer gestopt maar dat ging fout. Ik eet maar heel weinig, ik heb nl juist geen hongergevoel maar word misselijk en duizelig als ik weer vergeet te eten. Ook sporten helpt niks.
Ik word wel altijd heel verdrietig als ik nieuwe kleren moet kopen want niks staat leuk met zo'n buik. Alle vet lijkt zich nl te verzamelen op mijn buik, het lijkt wel een waterzak.
Soms heb ik ook het gevoel dat mensen denken dat ik dommer ben dan anderen, omdat ik overgewicht heb en in hun ogen dus niet gezond eet en niet op mijn gewicht let. Dat doet me ook pijn. Ik herken de verhalen heel goed en als er iemand is die iets weet wat echt helpt zou dat echt geweldig zijn, maar ik heb de hoop na al die jaren eigenlijk wel laten varen.

Vorige  1  ... 3  4  5  6  7  8  9  10  ... 45  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Frank
Software: Frank