online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - dik worden van anti-depressiva
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

dik worden van anti-depressiva

02-02-2007

Voor de mensen die het nog niet gelezen hebben,hier opnieuw. Mijn topic was opeens verwijderd,weet niet waarom. Het enigste wat ik kan bedenken dat de bronnen die vermeld waren hier niet mogen,nou ja dan zonder die bronnen en moeten mensen ze maar googlen.
Ik ken veel mensen die door anti-depressiva dik zijn geworden en door dieetiste en dokters niet serieus worden genomen,omdat men die mensen de schuld geven dat ze alleen maar dik worden van teveel eten. Er is ook een andere oorzaak die oorzaak wil ik hier graag vermelden.
Zelf ben ik ook tientallen kilo's aangekomen door de anti-depressiva.
Ja ik at te veel dat je in 6 maanden al 26 kilo aankom :-) Als je weet dat anti-depressiva met een hormoon loopt te klooien en dat dit waarschijnlijk de oorzaak ook is dat je zo dik wordt.
Bij mij heeft een kh arm dieet geholpen en ben ik mijn anti-depressiva kilo's kwijt + nog 11 kilo. Maar zelfs in het begin hielp het niet.
Als je op dieet bent en je bent er vanaf,dan nog kun je niet afvallen. Wees geduldig,als je van de anti-depressiva af bent,na een paar maanden,val je alsnog af.

A.d = Anti-depressiva
Cortisol=stresshormoon

Anti Depressiva heeft wel degelijk bij SOMMIGE mensen te maken met de gewichtsproblemen
Sommige mensen produceren een teveel CORTISOL. Cortisol heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Als je bloedsuiker spiegel omhoog gaat,door een tehoog CORTISOL gehalte,gebeurt er dus dit.

Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte in uw bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component is.

Dat is dus de reden dat je dik kan worden van anti-depressiva en anti-psychotica
Bij anti-psychotica vormt er zelfs een risico op diabetes type 2

Maar ik zal even een kleine uitleg geven over cortisol.
Cortisol regelt onder andere het suiker niveau in je lichaam. Cortisol zet je lever aan om glycogeen in je lever om te zetten in glucose en af te geven aan het bloed. In combinatie met insuline gebruikt je lichaam dit systeem om je bloedsuiker normaal te houden.
Cortisol regelt onder andere ook je lichaams temperatuur. Je lichaamstemperatuur kan alle kanten opschieten (van koorts tot onderkoeling) bij een laag cortisol niveau. Ook heeft cortisol onvloed op je bloeddruk (wel stukken minder dan natrium, maar wel een meetbare werking).

Bij een te hoog cortisol gaat je bloedsuiker onder andere omhoog, er treed een verplaatsing op van vetten uit de ledematen naar de romp van het lichaam, calcium word aan de botten onttrokken, er worden spieren afgebroken, en er treden verschillende mentale veranderingen op.

Bij een te laag cortisol gehalte gaat je bloedsuiker omlaag, kan je lichaam je lichaamstemperatuur niet meer goed regelen, bloeddruk daalt dramatisch, je krijgt een bruine huid (ACTH zorgt hiervoor, dit is het signaalstofje dat ervoor zorgt dat cortisol gemaakt word, alleen bij langere periodes), spieren verliezen aan kracht, mentale veranderingen.

Een veel te hoog cortisol gehalte is niet dodelijk zover ik weet, alhoewel de complicaties zeer ernstig kunnen zijn over tijd (afhankelijk van hoe hoog je cortisol is). Een laag cortisol gehalte daarentegen kan levensbedreigend zijn. Als je lichaam stopt met cortisol maken leef je maximaal 48 uur.

Maar dat zijn extremen. Cortisol regelt ook zoiets subtiels als je dag en nachtritme. tijdens je slaap is je cortisol waarde heel laag, maar ongeveer 2 uur voordat je wakker word gaat je cortisol spiegel flink omhoog om je voor te bereiden op de dag.

Cortisol heeft een dikmakende werking. Ik denk dat meerdere mensen hier op het forum vast wel van het middel prednison gehoord hebben (krijgen bejaarden vrij vaak in geval van ziekte). Dit is ook een vorm van de lichaamseigen cortisol alleen eentje met een langere en sterkere werking. Mensen die prednison slikken voor langere periodes worden meestal ook zwaarder.

Cortisol is vooral een mes met 2 kanten. Als je cortisol slikt krijg je op de eerste plaats al meer honger (stimuleerd honger gevoel) en op de 2de plaatst zorgt het ervoor dat vetten makkelijker opgeslagen worden in de romp van het lichaam. Als ik bijvoorbeeld mijn bewegings patroon en mijn etenspatroon niet verander maar mijn cortisol verhoog die ik per dag slik kan ik makkelijk kilo's bijkomen.

Dit is wel een effect dat je niet gelijk na een paar dagen merkt. Hiervoor heb je minimaal 1 week voor nodig om een effect te krijgen die meetbaar is op de weegschaal, langer voordat het zichtbaar word.

Ik kan een gok wagen waarom je precies dikker word van cortisol maar dit doe ik liever niet omdat ik nog geen artikelen ben tegengekomen waarin omschreven staat waarom je precies dikker kan worden en hoe het onderliggende proces werkt (zelfde als bij osteoporose. gooi cortisol op menselijk bot en er gebeurd niets. krijgt een mens teveel cortisol binnen kan hij botontkalking ontwikkelen. Ik weet dat het mogelijk is en in welke situaties het waarschijnlijk is dat het optreed maar hoe het werkt dat weet ik weer niet).

Maar dit was even een intro die ik moest geven om het onderstaande een beetje duidelijker te maken...
Ik heb wat gezocht op internet naar de combinatie tussen SSRI's en cortisol. Nu blijkt dat een SSRI wel degelijk invloed heeft op de cortisol werking in je lichaam. Bij depressieve patienten is gebleken dat ze een verhoogd CRF, ACTH en Cortisol niveau hebben in hun lichaam. Dit waarschijnlijk omdat er een cortisol resistentie is in het het regulerend systeem of door de stress veroorzaakt door de depressie (of een andere oorzaak,misschien PTSS)

Dit betekend: Normaal gesproken als er ACTH geproduceerd word krijgen de bijnieren de opdracht om cortisol te maken. Hoe meer cortisol in je bloed, des te minder ACTH en zullen je bijnieren steeds minder cortisol produceren. Daalt je cortisol word er meer ACTH geproduceert en start het proces opnieuw.
Als je een cortisol resistentie hebt op de receptoren, maakt je lichaam meer ACTH aan dan nodig (ook bij stress) en dus zullen je bijnieren langer cortisol maken en meer dan nodig. SSRI's schenen volgens een onderzoek de gevoeligheid van de receptor te normaliseren en dus ook de waardes in je bloed (dit was 1 artikel die ik tegenkwam en in het geval waar de serotines zich normaliseren door de SSRI's).

Verdere artikelen spreken erover dat een SSRI zelf de cortisol waardes beinvloeden. En wel doordat je lichaam een reactie geeft door meer cortisol en adrenaline te maken door de verhoogde serotine waardes. In zo'n geval kan de SSRI de cortisol resistentie juist veroorzaken.

Bron: mag ik niet vermelden dus doe ik het maar zonder. Je zult dus even moeten googlen op cortisol + anti-depressiva. Helaas zijn er alleen maar engelse site te vinden hierover

24-12-2007
01:21:58
Reactie van nora:

Ik heb Sintjanskruidthee (Millepertuis) van Piramide. Ik heb deze thee in de biowinkel gekocht. Je hebt daar allerlei thee's met alle kruiden. Ik denk dat dit een lichte dosis is. Ik neem het niet dagelijks, zelfs niet wekelijks en max 1 of hoogstens 2 per dag als het echt niet gaat.
Als je twijfelt over het gebruik van deze thee kan je er met je arts altijd over praten.
Ik neem ook vitamine B als oppepper (1 à 2 dagen in de week niet, om mijn nieren te laten zuiveren). Let wel als je vitamine B neemt dat je een vitamine B-complex inneemt. Anders kan je bepaalde tekorten creëren. Neem dus een complex. Ik neem het ook samen met een multivitaminepil. Dit sterkt me in tijden van zwakte enorm aan. Ik heb het B-complex en het multicomplex in het kruidvat gekocht voor weinig geld. Je kan het ook kopen (is misschien beter) in de biowinkel. Maar als je het al hebt is het heel goed. Een tekort aan vitamine B geeft je nl depressieve gevoelens. Vitamine B is heel belangrijk voor het lichaam. Het doet je goed voelen. Het lichaam heeft er veel van nodig. Vitamine B-complex is volledig oplosbaar in water. Het verlaat je lichaam dus via urine, dat zal je wel merken. Toch heeft het dan wel je hele lichaam gepasseerd en er de nodige stoffen uitgehaald. Het is dus ook heel helend. In geval van twijfel kan je hierover ook een arts raadplegen. Vooral Orthomoleculaire artsen zullen veel over vitaminen en kruiden weten en zo een orthomoleculaire arts zal je misschien nog meer tips kunnen geven over een gezonde geest met een goed gevoel in een gezond lichaam.

Liefs,

Nora xxx

23-12-2007
20:24:55
Reactie van petra:

hallo Jolan,
Sint jans kruid kan je in elke etos kruidvat etc kopen, in diverse homeopatische shops ook, je kan het ook van bekende merken kopen, je hebt het volgens mij ook van valdisper en van Vsm om maar eens een paar merken te noemen.
maar mag ik je een tip geven? zoek een homeopatische ARTS en dan ook echt een arts, ze weten waarover ze het hebben en kunnen je met homeopatie een stuk de goede weg op helpen.
de rest is idd rust regelmaat en goed eten en sporten of bewegen, gewoon wandelen mag ook! je hoeft niet naar een dure sportschool maar ga lekker de natuur in en geniet van het moois wat allemaal gratis is.
neem je rust op tijd slik vitamine b dat is altijd goed en als je een goede homeopatisch arts gevonden hebt waar je vertrouwen in hebt geloof er dan ook in wat anderen ook zeggen, echt je zal er baat bij hebben maar het kost wel even tijd.
en nog een tip.... ga naar een goede therapeut... echte profs kunnen je helpen om je hoofd helder te houden voor de rest veel liefs en succes petra

23-12-2007
19:56:00
Reactie van jolanda:

Hallo

Waar kan je dan Sintjanskruid kopen?
En hoeveel mg moetje dan innemen?
Kan dat op eigen houtje?

Grtjes Jolan

23-12-2007
18:56:35
Reactie van nora:

Ik heb ook een jaar psychotherapie gehad en in groep geleefd in een alternatief therapiecentrum met 10 man (en vrouw!) :)
Dat deed mij echt deugd en heeft mij een completer mens gemaakt.
Verder nam ik af en toe Calmodrome (alternatief kalmeermiddel te verkrijgen in vele bioshops), Sint janskruidthee (wel oppassen in combinatie met de pil (kan werking pil iets verminderen, overleg met je arts)), verder is mij Seroquel aangeraden, met dwang van de psychiater, sorry maar ik heb het niet genomen en ik ben blij dat ik er door geraakt ben zonder maar ik kan begrijpen dat het voor sommige mensen (zoals mijn moeder) wel goed is, zij moet het levenslang nemen maar is er wel goed mee.
Ik hoop dat ik hiermee enkele tips gegeven heb om jullie te helpen.
Regelmaat is ook belangrijk: min. 3 maaltijden per dag, bezigheid, sociaal contact, expressie, tekenen en schilderen kunnen ook helpen je gevoelens boven te halen en ermee aan de slag te gaan in combinatie met psychotherapie.

23-12-2007
18:51:29
Reactie van nora:

Hoi,

Mij werd ook antidepresiva aangeraden: ik kan je zeggen: het beste antidepressiva (in veel gevallen) is sport; fitness, zwemmen, gezond eten.
En ik ga ook regelmatig (af en toe) naar een psycholoog.
Ik heb geen antidepressiva genomen en ben al een heel eind af van mijn vroegere zelfmoordgedachten. De hele dag voel ik mij veel gematigder. Ik doe wel niet meer aan fitness, maar moest ik meer geld hebben zou ik dat terug doen. Ik ga binnenkort wel naar een goedkope fitness (zonder groepslessen, zonder tv en niet de nieuwste toestellen). Het belangrijkste is dat je je goed in je vel voelt.
Dat kan ook al met een ander kapsel, een nieuwe hobby, bv koken,
en niet te vergeten veel geduld, en ups en downs, want het kan lang duren eer je je beter voelt ( bij mij echt járen, maar geef niet op, het is de moeite zeker waard ooit te kunnen zeggen dat je je stabielER voelt.

Liefs,

Nora xxx

23-12-2007
18:45:31
Reactie van nora:

Hoi Petra,

Ik vind het geweldig dat de persoon die je helpt je serotonine gehalte kan meten, dat is geweldig! Het serotonine gehalte is nl heel belangrijk dat dat in evenwicht is om je stabiel en gelukkig te voelen.

Liefs,
Nora xxx

22-12-2007
20:05:07
Reactie van gea:

Hallo Jolanda,

Mischien is het voor jou ets om aan dat sintjanskruid te denken, omdat je vast die bijwerkingen van de ad's niet meer wilt....
gea

22-12-2007
19:33:31
Reactie van petra:

hallo allemaal,
ik slik zelf nu anderhalf jaar paroxetine na eerst een jaar gestopt te zijn geweest kreeg ik door een burnout verschrikkelijke angstaanvallen met hyperaanvallen.
met therapie en met medicijnen is het allemaal over gegaan.
wel ben ik inmiddels zeker 15 kilo aangekomen...
ik wil er zeker tien kilo af hebben, dat valt niet mee maar ik weet zeker dat ik als ik af mag bouwen en als ik gestopt ben ik vanzelf weer naar een lager gewicht toe kan.
wat ik wel belangrijk vind... ik voel me verder helemaal goed en daar is wel waar het allemaal om begonnen is.
het blijven medicijnen waar je zwaarder van wordt helaas.
ik zou je aanraden om eerst therapie te proberen en iets met homeopatie te doen, mijn homeopatische arts kan mijn serotenine meten en zolang dat niet goed is bouw ik nog niet af.. .. daarna en zodra het kan ga ik afbouwen en stoppen onder zijn begeleiding ik heb er veel vertrouwen in, het duurt erg lang allemaal maar het komt goed dat voel ik.
allemaal veel sterkte en het is niet erg om soms medicijnen nodig te hebben... het kan je even door een rot periode heen helpen... succes en je bent sterker dan je denkt...
petra

22-12-2007
18:55:44
Reactie van jolanda:

Hai Gea

Je zult zien,nu dat je gestopt ben er echt wel kiloos afgaan hoor,had ik ook,en als je dan straks ook nog op je voeding gaat letten,weet ik zeker dat je af ga vallen,ik was 11 kilo aangekomen,ben nu 6 mnd gestopt,en 6 a 7 kilo kwijt,en ik heb er niets voor hoeven doen.

Veel sterkte

22-12-2007
17:23:40
Reactie van gea:

Hallo,

Nou ik weet nu zeker dat ik dat spul niet meer moet, ik ben 4 jaar aan de paroxetine geweest en na wat afbouwen nu een paar dagen helmaal af, de afkickverschijnselen liegen er niet om maar ik hou vol want nu ik je verhaal heb gelezen snap ik beter wat er de afgelopen jaren met me is gebeurt, ook ik kwam kilo's aan zelfs zoveel dat ik diabetes type 2 heb gekregen, nu denk ik, waar was ik aan begonnen maar de huisarts mijn psychiater ontkennen deze bijwerkingen (zoals zovele) en namen me niet serieus (ook als zovelen) ik dank je voor dit verhaal en weet nu dat ik me niet "verschuil"achter de paroxetine wat betreft het aankomen, bedankt gea

Vorige  1  ... 4  5  6  7  8  9  10  11  ... 14  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim