online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Afvallen na een eetstoornis
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Afvallen na een eetstoornis

25-04-2007

Hallo lijners,

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die willen afvallen maar een eetstoornis(verleden) hebben.

Ikzelf ben 26 en heb 8 jaar boulimia gehad.
De laatste jaren ben ik in behandeling geweest en nu ben ik min of meer stabiel. Het probleem is echter dat ik er 15 overtollige kilo's aan heb overgehouden, die ik nu wil proberen kwijt te raken.
Een superstrak dieet wil/kan ik niet volgen, ivm grote kans op terugvallen, maar ik wil meer bewegen en gezonder eten, zo'n 1400 kalorieën per dag.
Een normaal eetpatroon is trouwens al een flinke uitdaging voor me, maar dat herkennen veel mensen waarschijnlijk wel.

Ook als je geen eetstoornis hebt maar tips of advies of als je wilt 'meedoen', gewoon reageren!

xxx Elle

30-07-2011
18:05:31
Reactie van saskia:

Hoi Elle,
Ik weet waar je het over hebt. Ik heb 23 jaar (1) boulimia gehad, nu nog af en toe een terugval. Waar ik mijzelf heel prettig bij voel is het 'leven lang fit'. Het is lekker eten: in de ochtend fruit (wat je maar wil), dan minstens een uur niets voordat je je lunch neemt: bruin brood met een beetje mayonaise, komkommer, tomaat, avocado of zo iets, daar doe ik dan nog wat aromat op (heerlijk vind ik dat). Dan in de middag na minimaal 2 uur niets eten, neem je weer wat fruit en dan je avondeten. je avondeten bestaat uit of zetmeel (aardappelen, pasta, rijst, etc) met groenten OF uit vlees met groenten. die twee niet mixen. Wanneer je dat allemaal eet heb je een verzadigd gevoel, de hele dag en het voelt voor mij vrij dat er geen beperkingen zijn qua hoeveelheid. Ben daar ruim 10 kilo mee afgevallen. fluitend bijna! Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Daar zijn trouwens ook boekjes van (tweedehands via bol.com).
hartelijke groet, Saskia

30-07-2011
14:26:15
Reactie van meave:

Hoi Binkie,

Het beste wat je voor haar kan doen is uiten dat je je zorgen maakt. Steun haar om hulp te zoeken en mocht je toch (voor een tijdje) uit elkaar gaan, blijf haar dan steunen. Dit is een erg moeilijke situatie, ik heb 2 jaar gevochten, alleen, tegen boulimia, dat is zo erg moeilijk! Ik merk dat mijn vriend een zekere goede invloed heeft op mijn eetgedrag en ik ben zelf veel vrolijker.

Ik wens je veel steun en wijsheid toe.

30-07-2011
12:08:55
Reactie van ess:

Hee binkie,
Wat een rotsituatie! Ik zou zeggen... Zorg ervoor dat je vriendin/vrouw er niet alleen voor komt te staan. Dit lijkt misschien voor haar de ideale oplossing, maar zal alleen maar negatief uitpakken... 1: geen controle
2: eenzaamheid 3: afsluiten vd buitenwereld 4: weglopen van de realiteit! Etc etc. Ik ben nu 19 jaar en heb nu bijna 5 jaar anorexia/boulimia en ik merk dat als ik zelf eten moet kopen dat ik dan in mijn oude/vertrouwde/ongezonde/eetstoornis gewoontes terugval en als er dan niemand is die zegt: "waarom doe je dat?" dan gaat het weer normaal voelen. Misschien is het een oplossing om een tijdje uit elkaar te gaan op voorwaarde dat ze in therapie gaat? Ik heb bij de Ursula's gezeten en dat heeft me goed geholpen! Wat voor 'n argumenten geeft ze precies om uitelkaar te gaan?
Gr. Esmee

30-07-2011
11:07:03
Reactie van s:

beste binkie,
dat is een moeilijke situatie, leven met iemand met boulimia is erg lastig. mijn partner en ik hebben veel strubbelingen hierdoor gehad de afgelopen jaren.. je denk beter af te zijn alleen met boulimia, je eigen ritueeltje volgen dagelijks zonder kritiek van buitenaf, maar gelukkig ben je beslist niet! je moet jezelf kunnen accepteren voordat je gelukkig met iemand anders kan zijn. je moet haar helpen hier uit te komen, in goede en slechte tijden.. zoek hulp.. human concern/ ursula.. succes!

30-07-2011
09:12:32
Reactie van binkie:

Hallo,

Mijn partner heeft mij verteld dat ze boulimia heeft.
Ze wil gaan scheiden om meer tijd voor zichzelf te krijgen.
Ze noemt allerlei oorzaken waarom ze bij me weg wil maar ik kan er niet mee klaar komen.
Nu ik weet wat er speelt en wat dit voor een ernstige gevolgen voor haar kan hebben, maak ik me zorgen.
Is ze er niet al te lang mee bezig en zijn daardoor onbewust dingen veranderd van ons beide?
Ik heb het nooit gemerkt maar zie nu wel dingen waardoor haar gedrag veranderd is de laatste tijd en waardoor mijn gedrag natuurlijk daarop reageerde en zij weer terug.
Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt of mij advies kunnen geven?
Ik denk dat als ze alleen gaat wonen, dat het een nog groter probleem wordt.

Binkie

25-11-2010
22:27:20
Reactie van janine:

Hoi Elle,
Ik ben 28 nu en kan voor het eerst zeggen dat ik zo goed als helemaal van mijn boulimia af ben (sinds 10 jaar). Echt een heerlijk gevoel.
Ik heb met mijzelf afgesproken om nooit meer "op dieet" te gaan.
Ik denk namelijk dat dat het risico op eetbuien weer kan vergroten.
(dat heb ik in de praktijk vaak genoeg meegemaakt).
Toch ben ik in de afgelopen paar jaar zo'n 8 kilo afgevallen. En dat echt zonder een dieet! De grootste reden is dat ik geen eetbuien meer heb en gewoon een standaard eetpatroon heb.

Ik let op wat ik eet en zorg dat ik genoeg beweeg. Wat ik heb gedaan is heel bewust mn leven ingericht zodat ik genoeg beweeg. Regelmatig schoonmaken in huis, de fiets nemen met kleine afstanden, en ik loop regelmatig hard en wandel.

Ik merk echt dat hele kleine stapjes veel beter zijn dan het rigoureuze afvallen. Echt behoed jezelf voor een teleurstelling! Kleine gedragsveranderingen, daar gaat het om.

Waar ik mee ben gestopt is mijzelf dingen verplichten. Het moet niet, het mag! En ik geniet echt regelmatig van lekkere dingen maar dan gewoon niet te grote porties.

Wat het grootste verschil is dan toen ik nog boulimia had is dat ik mijn lichaam steeds beter aanvoel. Ik zat nooit vol en kon ook supergoed door een vol gevoel heen eten. Nu voel ik wel aan wanneer ik vol zit en heb ik ook steeds minder psychisch behoefte aan eten. Daar val je echt van af op termijn en ik denk dat dat voor jou ook geldt.

1400 calorien is veel te weinig tenzij je 1m40 ofzo. Zorg gewoon dat je 3 keer per dag eet, met veel gezonde dingen erbij. Gewoon volwaardige maaltijden maar dan extra veel groente en rauwkost en bv. soep. Matig snoepen tussendoor en lekker veel bewegen (liefst buiten).

Hey en als een normaal eetprobleem al een uitdaging is, ga die dan eerst aan! Je zult zien dat zo'n normaal patroon in de loop der tijd er vanzelf voor zorgt dat je af gaat vallen. Geloof me.

Nou heel veel succes en ik hoop dat je een gewicht krijgt die bij je past en waar je je lekker in voelt.

Groetjes,
Janine

15-11-2010
23:41:59
Reactie van juliette:

beste Stef

laat je opnemen op de psychiatriche afdeling van een ziekenhuis
je hebt rust nodig
het komt allemaal goed
niet zo onaardig zijn tegen jezelf
jij bent ook de moeite waard !!!

15-11-2010
17:26:10
Reactie van stef:

Weer een nieuwe dag uit mijn verschrikkelijke 20 jarige levensjaar.
Ik ben een totale nietsnut ik heb geen doorzettingsvermogen ben egoistisch doe iedereen pijn in mijn naaste omgeving, ik lieg alles bij elkaar. Gebruik kilo’s laxeertabletten en in combinatie met lexapro een antidepressiva ik eet me zowat elke dag vol en geef het weer over, vind mezelf dik en lelijk. Zeg tegen iedereen dat er niks met me aan de hand is en hou mezelf voor de gek. Me ouders willen me niet meer zien en me vriend heeft het net uitgemaakt en het huis uit gezet en ik hou zoveel van hem, maar hij trekt het niet meer met me.. ik heb intensieve hulp nodig zegt iedereen maar waar moet ik in godsnaam heen? Ik sta er nu letterlijk hellemaal alleen voor.. voel me machteloos en ik zou het liefst niet meer wakker worden morgenvroeg..

27-10-2010
14:21:02
Reactie van saskia:

hoi!

Ik heb ook een eetstoornis verleden. nu ja, verleden? Denk dat het altijd wel voor een deel(tje) in mijn systeem zal blijven hangen. Ik ben nu 43 jaar. Ik had ook overtollige killo's. Ik ben er nu op mijn gemak 8 kwijt. En ga nog door. Wat ik doe ik koolhydraatarm eten. Niet met een speciaal dieet, maar met behulp van het boekje 'grip op koolhydraten'. Een maaltijd per dag kun je gewoon lekker koolhydraten eten, ook zoetigheid. De rest van de dag hou ik me aan de 'groene lijst'. Je mag tussendoor gewoon zelf bepalen of je een stuk kaast, of worst neemt. In het weekend doe ik er niet helemaal aan, en toch val ik af.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

hartelijke groet,
Saskia

17-10-2010
19:00:17
ch voel je jezelf aangevallen
maar ik weet niet wat voor waangedachten jij hebt maar die Ad heeft al maanden niet gereageerd!
die heeft wel meer verstand
CH zogenaamde forum psycholoog
ga toch lekker berichtjes overtikken
daar ben je toch heel goed in
jaa na het vele eten.
ha ha ha

1  2  3  4  5  6  7  8  9  ... 24  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim