online adverteren www.m4n.nl

welkom bij
opdieet.nl
onze diëtiste is lid
van de vereniging
van diëtisten
forum

Het forum van opdieet.nl is bedoeld voor alles wat met afvallen, dieet, voeding, gezondheid en overgewicht te maken heeft

Heb je vragen of tips ? Of wil je gewoon je verhaal kwijt ? Maak dan gebruik van ons forum !

Ons forum werkt heel simpel; je hoeft je niet te registreren en je blijft anoniem

Veel plezier !

Vragen over
dit forum ?

Opdieet.nl forum - Het zit in je hoofd
| Alle onderwerpen | Nieuw onderwerp | Zoeken |

Het zit in je hoofd

29-04-2007

Dag allemaal,

Ik ben dus in een korte periode 32 kilo afgevallen. En met kort bedoel ik: een half jaar.

Eerst wat algemene dingen over mezelf. Ik ben 31, man en ben 1.76m lang. Ik heb aanleg om erg aan te komen.

Mijn verhaal:
Ik woog 101 kilo, ik was 90 maar ben 10 kilo aangekomen in een paar maanden. Hiervoor heb ik veel aan krachtsport gedaan. Ik wilde er gauw wat aan doen. Vooral voor mijn buik, het grootste probleemgebied bij mannen. Mijn methode was heel simpel: Spartaans dieet. En met Spartaans bedoel ik ook Spartaans. Wat ik deed was het volgende: eerst kijken hoeveel kcal ik per dag nodig heb. Dit halveren. En iets later maar een derde deel daarvan. Vetten, suikers? Daar lette ik niet op. Het ging er alleen maar om, dat ik een bepaald aantal kcal binnen zou krijgen. Voorbeeld. Normaal at ik een heel diepvriespizza van ongeveer 350gr op. Dit ging ik eerst halveren, en daarna naar een kwart. Op een gegeven moment at ik alleen nog maar een vierde deel daarvan. Achteraf gezien kan ik er alleen nog maar om lachen als ik terugkijk naar mijn eetgewoontes toen. Want laten we wel wezen: 100gr van die pizza was ongeveer 350 kcal. Dit maal 3,5 en je zit al bijna op 1000kcal. Zo ben je met een hele diepvriespizza al op de helft van wat je nodig hebt op een dag!!! Een ander feit waar ik me nog om verbaas is het feit dat ik al die tijd 32 kilo met me heb meegezeuld. Probeer het maar eens, ga maar eens naar de sportschool, en pak een halter van 30 kilo en draag die maar eens op je rug een hele poos. Ik zorgde er dus iedere dag voor dat ik maar 1000 kcal binnenkreeg. De kilo’s vlogen eraf. In het begin was het vreselijk moeilijk. Maar je lichaam went er gauw aan. Je maag lijkt wel automatisch kleiner te worden en zich helemaal te adapteren. Als ik naar de McDonald’s ging vroeger at ik vaak 3 burgers, een grote cola en 6 kipnuggets, plus friet. Nu lukt me dat niet meer, na 1 Big Mac ben ik al helemaal verzadigd. Het voelt loodzwaar aan in de maag met maar 1 hamburger. Maar dat is juist gunstig. Zo zal je sneller verzadigd zijn en minder gauw jezelf volproppen. Een half jaar diëten is loodzwaar. Om dit te compenseren heb ik me voorgenomen om aan het eind van de week even te smokkelen. Ik nam dan een vette hap, zo heb ik mezelf toch nog kunnen stimuleren om door te diëten. Het nadeel van dit dieet is dat je stofwisseling erg traag gaat worden. Zo traag, dat je ontlasting langer dan een week opblijft. Dit heeft als nadeel: obstipatie. Daarom dronk ik na elke maaltijd een heel glas water.

Wat ik heb geleerd:
Geloof het of niet, maar het zit allemaal in je hoofd, obesitas door ziekte enz. uitgesloten uiteraard. Je hebt het zelf in de hand om “nee” te zeggen. Vaak doen we dit niet. Vooral omdat we bij de groep willen horen. Want een van de grootste nadelen van diëten is dat je je niet meer sociaal gaat gedragen en niet meer gezellig bent. Je gaat niet meer uit eten met vrienden omdat je je eigen dieet hebt enz. Het lijkt wel of we allemaal een soort drang of obsessie hebben naar eten. Meer is beter, zo denken we. Maar je moet leren om “nee” te zeggen. Je moet gewoon een knop omschakelen in je hoofd. Als je dat kan, lukt alles. Verder heb ik ontdekt, dat het omschakelen van die knop erg moeilijk wordt bij stress. Je gaat dan gauw MEER eten. Ik denk dat veel mensen dit herkennen. Je wilt je problemen weg eten, je zoet een surrogaat als voldoening als uitlaatklep voor al je stress. Opeens krijg je die drang om te grijpen naar een zak chips. Dus ik begrijp dat het moeilijk is. Daarom vind ik dat de stress ook aangepakt moet worden, maar een ding is zeker: je moet een ijzeren wil hebben. De wil om “nee” te zeggen, hoe moeilijk het ook is. Ik heb in het begin erg moeten vechten tegen deze wil. Maar het is me gelukt. Als ik nu iemand een frietje zie eten denk ik: “geniet jij er maar van, ik heb ook wel trek in een frietje, maar ik doe het niet”. Het is hetzelfde als een marathonloper. De marathonloper moet vechten tegen zijn lichaam. Zijn lichaam zegt: “kappen, nu stoppen want ik raak verzuurt, ik houd het niet meer” Maar de marathonloper denkt maar aan een ding “de finish halen binnen een bepaalde tijd, koste wat het kost”. Als ze de finish halen is het lichaam vaak kapot. Maar de wil heeft gewonnen. Zo is het ook met diëten. Je lichaam vraagt naar eten: honger. Die honger, daar moet je tegen vechten. En het lukt alleen als je een ijzersterke wil hebt.

Hoe houd ik het in stand?
Een ding is zeker, ik heb aanleg om dik te worden. Ik hoef in het weekend me alleen maar vol te proppen met chips, en ik ben maandag weer 2 kilo zwaarder. Dus ik heb geleerd om niet te kijken naar de gemiddelde calorie-intake. Gemiddeld moet een man ongeveer 2500 kcal binnenkrijgen. Dat is voor mij al teveel, doordat mijn stofwisseling van nature al traag is. Ik drink sowieso alle dranken light. Er is maar 1 drank dat ik lekker vind: Pepsi Max of Coca Cola Zero. Alle andere Lightdranken zijn niet te zuipen met dat aspartaam erin. Dat drink ik en water. Een normale cola drink ik maar heel zelden, eens in de maand of zo. Verder heb ik een andere vuistregel: eet alleen de minimale eenheid. Dus stel je gaat naar een afscheidsborrel en er liggen allerlei hapjes, neem dan gewoon 1 eenheid. Meer niet. Wil je ijs? Vraag de ijsboer 1 bolletje ijs in een bakje. Dit klinkt misschien raar, maar na zo lang diëten heb je daar voldoende aan omdat je maag eraan went. Kan je kiezen tussen waterijs of roomijs? Neem dan waterijs. Wil je een boterham? Doe er dan geen boter op, en neem voor de verandering maar 1 pakje brood i.p.v. 2. Probeer gefrituurde dingen te vermijden. Stel je kunt kiezen tussen gekookte aardappelen of gefrituurde, kies dan voor het eerste. Wil je een saus erbij? Vuistregel: een rode saus bevat veel minder calorieën dan een witte saus. Salade? Die mag je rijkelijk nemen, die bevat weinig calorieën. Vlees? Neem niet het grootste stukje vlees en kies voor gegrild i.p.v. gebakken. Vermijdt geraffineerde suikers. Dit zijn suikers die gewonnen zijn uit riet of biet en extra zijn toegevoegd aan het eten. Tip: koop een weegschaal om spullen te wegen. Zo kan je uitrekenen hoeveel kcal er ongeveer inzit. Lees ALTIJD de voedingswaarde op de verpakking en kijk hoeveel kcal er per 100gr inzit.

Huidige statistiek:
Ik weeg 69 kilo. Vetpercentage 12,5% bij een lengte van 1.76 Ik ben er erg trots op. Vooral omdat alle kleding lekker past.
Voordelen van dunner zijn:
Je ziet er jonger uit (mensen schatten me nu 4 jaar jonger i.p.v. 4 jaar ouder)
Je ziet er knapper uit doordat je gezichtscontouren (kaaklijn) enz. veel duidelijker wordt
Je ziet er langer uit doordat je in de breedte flink bent afgenomen
Je buikje is weg en die hoef je niet meer in te trekken
Je bent bewuster geworden van je eetpatroon en hierdoor bewuster van jezelf
Je krijgt meer zelfvertrouwen
Je zult er verzorgder uitzien doordat je let op je voedsel wat weer een voordeel is voor sollicitatiegesprekken.

18-11-2009
21:21:23
ow oke, nou bedankt voor je antwoord.
ik eet tegenwoordig vooral veel groenten/fruit/eiwitten en een beetje koolhydraten,, best lastig soms, maar ach, we zien wel.
fijn dat je zovel bent kwijt geraakt!!

houd t zo!!

ik hoop dat ik dat ook haal

groetjes, suus

18-11-2009
16:43:22
Reactie van lynn:

Hoi Suus, ik at sóchtends yoghurt met muesli (all bran)
tussendoor een appel en banaan,
s; middags twee bruine boterhammen met appelstroop.
s;middags nog een appel en soms een roggenbroodje met appelstroop.
s; avonds veel groenten, wel aardappels, rijst of volkorenpasta, en een vleesje maar dan wel mager zoals kip, vis, rundvlees.
Tussendoor ook vaak tomatensap of optimel, soms een krackertje of tomaatjes, komkommer.
Al met al best goed te doen en vanaf 11 juni tot vorige maand 18 kilo kwijt!!
Nu snaai ik lekker in het weekeind iets extra's, let dan ook niet op of iets mager is of niet.
Vanaf maandag doe ik dan weer streng tot vrijdag. Zo denk ik dat ik het goed blijf volhouden.
Ik dronk geen light producten (behalve optimel dan) en geen zoetjes in de koffie, ik dronk water of thee of koffie zwart

18-11-2009
16:02:28
in pepsi light zit ook asprataam hoor!

hee en lynn hoe at je dan? geen koolhydraten ofzo?
soep, fruit, salades, eiwitten()kip/vis) at ej ook geen varken/koe? beetje oer dieet dus??

groetjes, suus

17-11-2009
07:14:09
Reactie van lynn:

over die spijsvertering wordt aldoor maar gesproken dat die vertraagd als je 1200 kc per dag eet wie kan mij vertellen hoe dat anatomisch dan kan? ik ken genoeg mensen, kleine eters die daarook niet boven zitten. Zo weinig is het namelijk niet maar het ligt er wel aan WAT je eet. Zoals ik hier al eerder heb verteld at ik veel, maar dan wel low cal. dus veel fruit en groenten, tomatensap, zuivelproducten, kip, vis noem het maar op en ik at het. Als ik 'honger'had, iets wat bijna niet voorkwam nam ik glas tomatensap en wat wortels o.i.d. ben nu 6 maanden verder, alles is eraf en er komt ook niets bij. Ik snoep af en toe weer wat, zij het met mate hoef ook niet meer zo op te letten of ik wel of geen jus eet. Kijk....we hebben het niet over een honger dieet, dat wil ik duidelijk stellen.

16-11-2009
21:03:59
prima, doe wat je wilt dat bedoel ik ook niet.
maar dat van die stofw/spijsvertering dat klopt wel degelijk.. maar misschien kom je daar ooit nog achter..al hoop ik dat niet voor je..want het maakt al je pogingen om af te slanken kapot..het zal niet meer lukken...

16-11-2009
16:38:39
Reactie van lynn:

Ik ben degene die kennelijk heeft geschreven niets meer te eten, ik bedoel natuurlijk dat ik niets snaaide maar wel degelijk at, alleen 1000 tot 1200 kc. wat een voedingsdeskundige of wie dan ook zegt voor mij is dit een uitstekend dieet geweest, ben goed afgevallen, heb volgens een weegschaal die vet, spier, vocht, metabolische leeftijd etc meet geen spieren opgebruikt en alles is oke.(van die weegschalen die voedingsdeskundigen gebruiken)
Wat betreft een slapende of stilstaande stofwisseling: ik geloof dat gewoon niet. Mensen kunnen mij nog meer vertellen maar dit dieet werkt gewoon goed. Ben trouwens niet de enige die daar goed mee afvalt, degene die aan dit onderwerp begonnen is kennelijk ook. Zolang je je goed voelt, je gezond eet en drinkt, veel fruit en groente eet en je blijft qua calorieen binnen de perken is dat gewoon oke.

16-11-2009
15:22:57
Reactie van petra:

Misschien handig om gewoon je naam te gebruiken? Al die anonieme berichtjes, erg lastig.

16-11-2009
15:10:13
de laatste reactie is niet van jou, maar van een of ander iemadn die zegt dat ie nik smeer gaat eten// zelf goed lezen is ook een vak!!

mensen lezen niet wat ze willen lezen, ik als voedinsgdeskundige, wordt er zeer treist van dat mensen denken op deze manier slank EN gezond te kunnen worden..

een week niet poepen is een zeer slecht teken.. maar goed laa maar

16-11-2009
14:34:06
Mensen lezen blijkbaar graag wat ze willen lezen ;-)

15-11-2009
19:58:59
Ik at niet niks, ik snaaide niets. goed lezen hoor!

1  2  Volgende

Onderdeel forum

OpDieet.nl
All rights reserved 2000-2006®
Design: Esther en Tim
Software: Tim